* My Age *

Lilypie Kids Birthday tickers

* Selamat Hari Lahir *


I made this widget at MyFlashFetish.com.

Wednesday, December 31, 2008

PMR...!!

Salam Sejahtera...

Akhirnya result PMR sudah keluar. 9A ada 8 orang di sekolah saya. 4 lelaki 4 perempuan. Bolehlah amik sorang satu. Hik hik. Saya akhirnya sudah tahu langit itu tinggi ke rendah. Tapi, macam biasa. Tak sempat bernyawa. Sampai sahaja result di tangan saya. Bukan mahu dibuka. Tapi, terfikir pasal tahun depan.

"Argh...! Tahun depan SMU pula Atiqah"

"Aisyah.. Asal anti sebut 3 huruf tu. Tak boleh nak relax-relax dulu"

"Nak wat cana. Memang kena keluar. Aii, matilah ana. Ana lari pi MATRI la.. Hahaha"

"Haha, tak yah wat lawak la.. Anti dah kata aritu. MATRI mustahil bagi anti"

"Pandai pun. Hik3 Doa-doa la ALLAH tak izin ana p sana. Nauzubillah"

Hihi. Jangan terasa ya student MATRI. Bukan apa, SMASKL amat bermakna bagi saya. Bukan mahu dikata SMASKL lebih baik. Cuma, SMASKL lebih baik untuk saya. Sebenarnya semua is the best.

Bila difikir. Sijil Menengah Ugama... SMU. Memang agak tension la. Seram sejuh pun ada. Subjek SMU ada lebih kurang 15 subjek. Mahu mati..

"Alah, ramai yang dapat Straight A SMU, tak kan aku tak leh"

Betul tak Abang Luqman yang genius? Hik hik hik.

Buku yang kena dihafaz, semua tebal-tebal. Tapi, saya macam biasa. Tak suka hafaz. Saya akan faham dan jawab dengan ayat Bahasa Arab sendiri. Hik hik. Jalan paling mudah bagi saya. Saya jawab spontan atas kertas tu.

Buku tahun depan (sebahagian)
Nampak tak.. Balaghah tuh.. Adeh..
Balaghah ok lagi, tang2 adab nusus mati la..

Ini buku NAHU.. Ustaz Jaie yang ngaja..!! Hik hik
Nak bca pun susah..

Sama lah seperti dalam Penilaian Menengah Rendah Ugama. Sepatutnya dalam PMRU, semua kena jawab ikut teks dalam buku. Tapi, saya tak nak. Keras kepala nak juga buat ayat sendiri. Last-last saya yang takut. Subjek Tafsir dan Hadith target dapat B. Tapi, ALLAH maha berkuasa dan bagi ana 'A'.

Tahun depan, SMU diberi kelonggaran untuk menjawab soalan dengan ayat sendiri. Amat menyeronokkan. Hik hik.

SMU....
Calonnya Tingkatan 4. Huh, aku dah Form 4 ya dalam 3 hari lagi. Tapi, birthday saya lama lagi.

Ya ALLAH, aku ada lagi 2 tahun di SMASKL. Ya ALLAH..

(sebak.. air mata mengalir..jangan nangis aisyah..!!)

Aku ada lagi 2 tahun bersama adik-adik dan murabbi-murabbi di SMASKL. Aku punya lagi sedikit waktu untuk mengutip permata di sini. Saya sudah temuinya. Dan saya mahu kutip banyak-banyak. Segala memori di SMASKL akan ku simpat erat. Aku punya kotak kenangan bernama HATI. Pabila ku kerinduan, akan ku koreksi kotak kenangan tersebut, dan meratap bersamanya..

Ya ALLAH.. Jangan bagi aku menangis sekarang..!! Bagi aku siapkan post ini dulu..

Wahai sahabat-sahabat dan sahibah-sahibah yang amat ana cinta.. Generation 4 SMASKL. Yang menjadi tulang belakang perubahan di SMASKL. Yang menjadi harapan Ayahanda, sekolah, dan ISLAM tercinta.

Kita mantapkan iman kita. Tingkatkan akhlak kita. Jadi qudwah yang hasanah buat abang-abang, kakak-kakak dan adik-adik. Kita kena jadi yang terbaik. Dengan keputusan yang ALLAH bagi dalam PMR semalam, ana yakin... Kita MAMPU...!! Kita mampu gegarkan dunia ini dengan kalimullah.

Kita punya banyak keistimewaan yang ALLAH bagi. Wihdatul Fikr sudah kita peroleh... Ingat, ana sayang kalian sahabat sahibah Al-Musaffirin, Jilut Tahrir, Jilul Ameel, Ansorul Haq (banyak betul gelaran kami).

Teringat pula sewaktu Maulidur Rasul tahun 2008 ni. Kami dikehendaki melakar poster. Asing pelajar lelaki perempuan dan poster mengikut kelas. Saya bentangkan.

Kelas saya, Tingkatan 3 Ibn Kathir melukis poster dengan kata-kata semangat jihad. Seorang srikandi berpurdah menaiki kuda dengan bendera kalimah ALLAH dalam genggamannya. 4 orang rijal di atas bukit sedang bertakbir. Serta janji kami untuk memartabatkan ISLAM dengan ilmu yang kami ada.

Tak jelas..

Masya ALLAH sebak hati ini. Rasa susah nak teruskan menulis.. Aisyah, tahan sikit..!!

Ada juga nama-nama sahibah kelas kami dan tidak akan dilupakan nama-nama sahibah kelas sebelah. Kelas Fakhrul Razi. Tak akan kami lupakan. Ada 19 orang semuanya..! Terlakar juga di poster itu dua bilah pedang. JIHAD...!! Jihad kami dengan ILMU...!!

Subhanallah... Wahai Pencipta kami, kuatkanlah diri kami.. Eratkan ukhuwah keranaMu ini. Izinkan jalinan ini sehingga akhir hayat kami. Jadikan tautan ini asbab kami mendapat naunganmu esok hari. Doakan kami termasuk dalam 7 golongan itu. Ameen.

Kelas Fakhrul Razi pula melakar tali-tali dan replika dunia dengan tangan dibawahnya. Tanda dunia akan berada dalam tangan kami, tangan pejuang-pejuang ISLAM. Tali itu tanda kami menyambung tali perjuangan Rasulullah. Sebenarnya, poster kami dua kelas ini, bukan dilakar oleh ahli kelasnya. Separuh kelas saya pergi tolong lukis yang kelas sebelah. Sama juga seperti mereka.

Puas AJK program mengarahkan kami kembali. Tapi kami teruskan.

"Tak apa. Teruskan. Tak ada apa yang boleh pisahkan kita. Aisyah ada di sini"

(Hihihi saya juga AJK program). Jadi, kami teruskan. Cuma sewaktu perbentangan, kami sampaikan mengikut kelas masing-masing. Tapi, tidak sah kalau perbentangan kami tidak terpaut dengan kelas Fakhrul Razi. Saya bentang. Saya sebut semua nama Ahli Jilut Tahrir, Generasi Pembebas, gelaran untuk sahibah gen 4.

Jilul Ameel, Generasi Pemudah, gelaran bagi sahabat. Actually kami gaduh nak pilih Jilul Ameel ke Jilul Tahrir. Last-last diberi gelaran Jilul Musaffirin oleh Ustaz Amali.

Keesokannya, kami melangkah masuk ke dalam kelas. Saya beriringan dengan sahibah-sahibah saya. Ketawa. Ceria. Suprisingly, kami melihat ada poster di belakang kelas. Saya berlari ke kelas Fakhrul Razi. Ada juga poster.

"Nih sahabat punya e? Macam pernah ku nampak..!"

Semua tergelak melihat gaya saya. Lantas mereka membuka poster semalam. MasyaALLAH - sama..!!

Saya berlari ke kelas semula. Macam apa duk lari-lari. Membuka beg saya dan mengambil poster kami.

Saya ketawa sakan.

"Patutlah macam pernah nampak poster kat dalam dua-dua kelas ni. Sama ja dengan kita. Aduhai. Depa mai tengok ke yang kita?"

"Mana ada la Aisyah. Poster tu dalam beg anti. Mana depa boleh tengok. Tapi, tak tahu la kalu depa naik asrama kita semalam. Kan senang je sahabat nak masuk"

Saya tergelak sakan. Iya, memang amat senang. Tapi mustahil la.

Saya gelak lagi.

"Jom kita tampal nak. Mesti depa terkejut nampak poster depa ada kembar"

Kalian tak percaya ya sama? Rugi tak ada gambar. Tapi sahabat sahibah kelas ana pasti akan percaya. Ini memori yang agak kelakar.

Kenapa kelakar? Kalau kalian nak tahu, Generation 4 SMASKL ni selalu gaduh. Mesti ada ja kata tak adil. Sahabat dapat tu, sahibah tak dapat ni. Sahibah dapat tu, sahabat tak dapat ni. Macam-macam. Tapi, pengetahuan awal-awal. Saya tak termasuk dalam golongan gaduh tu. Saya jadi orang tengah. Kan?

Betul tak sahabat n sahibah sekalian?

Hahaha. Sebab tu seronok aje duk cerita ni. Betul tak Muizz? Anta la yang kuat dengki tu kan? Last-last bila gaduh, ana juga yang dicari.

Ingat pula kes gaduh dalam kelas. Berbalas mulut. Saya tiada di situ. Gaduh kes kedudukan dalam kelas. Sahabat nak duduk sebelah-sebelah. Sahibah nak duduk depan belakang. Last-last saya datang, terdengar orang melaung takbir kuat dalam kelas. Ingat kan apa.

Tiba-tiba naiklah Hawa, Siti dan Wani. Ingatkan mereka gelak. Rupanya menangis.

"Eh eh, kenapa ni? Asal nangis ni?"

Mereka menjawab sambil menangis. hampir sahaja saya tidak mendengar.

"Aisyaaaaaaaah, aisyaaaaaaaah....! Tolong kami. Anti kena tolong kami.. Isk3.. Putera.. Putera.."

Saya mula bimbang.

"Kenapa? Putera buat apa? Eh, cerita betul-betul..! Ana risau ni..!!"

"Aisyah..."

Melihat keadaan Siti yang amat teruk, saya letakkan tangan saya di belakang mereka dan membaca doa dan Alam Nasyrah dan menggosok-gosok. Siti berhenti teresak-esak.

"Kenapa ni? Cuba cerita kat ana satu-satu. Hawa.. Cakap kat ana"

"Ana tak sanggup nak cerita.. Putera... Anti turun lah. Tanya mereka. Marah depa. Anti jarang marah depa. Kali ni anti kena jugak marah"

"Aduhai.. Kenapa ni? Teruk sangat ka? Depa buat apa ni? Tengok keadaan. Ana tak suka marah-marah"

Tiba-tiba Siti mengambil bantal. Pelik. Dia menekupkan mukanya. Dan MENJERIT sekuat hati...

"Siti, istighfar siti.. Selawat. Hawa, anti baca Alam Nasyrah banyak-banyak kat Siti. Ana memang kena turun bawah ni. Tapi, sebelum ana jumpa depa. Ana kena tanya sahibah lain dulu. Mereka di mana?"

"Anti pergi cepat..! Depa ada kat 1 Umar"

Saya melangkah laju. Saya berjalan dan berjalan pantas. Sahabat yang berada diluar kelas ternampak saya.

"Aisyah balik dah..! Panggil dia lah. Susah la yang lain"

Saya menjeling ke sana. Ekor mata saya ternampak beberapa orang sahabat melangkah ke arah saya"

Saya cuba mengelak. Saya perlu utamakan sahibah saya dulu. Perlu dengar daripada mulut meraka sebelum sahabat. Langkahan saya laju.

"Cepatlah panggil dia"

Saya sempat lari. Alhamdulillah. ALLAH nak saya dengar luahan sahibah saya dahulu. Saya naik ke atas. Mereka bergelap dalam 1 Umar.

"Aisyah dah datang"

Mereka memeluk saya sambil menangis.

"Kenapa ni?"

"Anti tak tahu ka?"

"Erm, ana nak dengar cerita daripada antunna"

Mereka nampaknya amat-amat sedih. Memang diakui, wanita amat lemah dengan ujian.

"Tak apa.. Kita kena kuat.. Kena tunjuk kita hebat. Baru putera tak buli kita. Kan?"

"Anti dah cakap ngan sahabat?"

"La, ana nak dengar sahibah yang ana sayang cakap dulu. Mereka nanti pun tak apa"

"Bukan la, ana dengar suara Fahim panggil anti tadi"

Betul. Mereka memanggil saya.

"Antunna nak ana cakap ngan mereka ke?"

Saya suka meminta pendapat mereka.

"Ya ALLAH, mestilah. Nak suruh siapa lagi. Marah sikit depa"

"Ok, ana turun dulu ya. Amirah, meh teman ana..! Kita tunjukkan kita bukan sembarangan perempuan.. Takbir..!! Hik3"

Slow sahaja sambutannya. Saya cuma menceriakan suasana. Mereka semua tergelak dengan ulah saya.

Saya melangkah ke tengah dataran pejabat. Nampaknya tak perlu susah-susah saya panggil. Ada beberapa orang sahabat berjalan ke arah saya. Macam biasa, malu-malu.

Saya cuma senyap. Biarkan mereka nyatakan hasrat dulu.

"Aisyah, weh.. gane nak cakap? Mung la kabo.. Aku dok reti"

Saya tergelak. Lantas saya memotong.

"Ok-ok. Kalau antum tak nak cakap, meh ana cakap"

Saya memandang ke arah pejabat yang berada di sebelah kanan. Mereka memandang ke arah Kelas 4 Imam Syafie yang berada di sebelah kiri. Syara' tetap dijaga.

"Sat-sat. Tunggu sat. Amirah, pergi panggil 2 orang lagi. Panggil Sya dan Dibah"

Mereka menunggu. Saya masuk ke kelas Tingkatan 5. Mengusik abang-abang dan kakak-kakak yang sedang belajar. Kecoh kelas. Hik3. Peluang untuk mengusik jangan dilepaskan.

"Nasib baik budak Aisyah ni datang. Kalau tak, memanjang kita tengok buku ni. Nakal ya..!"

Title nakal amat sinonim. Doa-doa la tahun depan tak dapat dah dengan ustaz-ustaz baru.

Amirah, Syahirah dan Adibah turun. Sahabat datang 3 orang. Ingatkan datang seorang sahaja.

Say berpaling ke arah pejabat dan mula berkata-kata.

"Ok, dah sedia? Muizz, kenapa kelas selerak sangat tu?"

Saja bertanya. Helah.

"Puteri tu... Ah, tiba-tiba ja cari gaduh"

"O, sebab tuh la ea kelas selerak? Sebab puteri cari gaduh? Ada kaitan ke ea?"

"Aduih, mung jawab gitu kenapa Muizz. Cani. Abaikan soalan anti tu. Aisyah, anti cakap kat sahabat-sahabat anti tu.. Kami nak duduk sebelah-sebelah"

"Abaikan soalan ana? Ok, ana terima. Kenapa tiba-tiba cakap pasal kedudukan kelas?"

"Sebab kedudukan kelas la kelas selerak macam tu"

"Wah, macam besar sahaja masalah tu bunyinya"

Perkenakan depa.

"Ok, tafadhol. Cerita kat ana kenapa pasal kedudukan kelas, kelas kita boleh selerak macam tu?"

"Sahabat anti tu, berkeras juga nak duduk belakang. Kami nak duduk sebelah-sebelah. Keras kepala betul. Mereka patutnya ikutlah ulul amri. Ape la"

Syahirah dan Adibah geram. Mereka menggenggam erat baju saya. Saya membisik.

"Sabar.. Sabar k.. Ana mintak tolong antipa sabar sikit. Ana tau korang mampu sabar, sebab tu ana panggil korang. Sabar ya"

Saya meneruskan kata-kata.

"Kenapa nak sangat duduk sebelah ni? Give me 10 reasons. Esh, 3 ja. Boleh kan?"

"Kalau anti tak mintak pun takpe. Kami dah tulis panjang-panjang kat whiteboard. Esok, suruh sahabat anti semua tu baca. Kami seganla. Kalau korang duk kat belakang, kami tak selesa la. Asyik korang tengok kami. Lagipun, nanti korang juga yang malu nak bentang. Kan?"

Fahim bersuara. Saya mengangguk.

"Tapi, nanti kalau duduk sebelah. Antum pula yang tengok kami.. Kan?"

"Erk, cana nak jawab?"

"Tak apa, ana bukan suruh anta jawab. Benda ini kita boleh bincang elok-elok k. Tak perlu nak telingkupkan meja puteri tu. Tak baik tau antum buat macam ni. PMR dah dekat. Kalau sahabat-sahabat ana marah kat antum, tak berkat apa yang depa bentang. Kan naya.. Sekarang ni, antum balik dorm. Prep dah abis kan? Sebelum tidur, amik wudu'. Doakan sahabat-sahabat ana dah reda esok. Mintak kat ALLAH supaya lembutkan hati mereka. Hanya ALLAH yang memegang hati kita"

"Ok, thanx. Penambahan. Kami tak lingkup meja anti"

"Kan bagus kalau tak lingkupkan semua. Nanti tak payah antum angkat balik kan? Jadi, semuanya bermula dengan kedudukan kelas kan?"

"Maafkan kami. Kami tahu masalah itu amat kecil. Tapi, kami tak mintak maaf kat sahabat anti tu."

"Pandai pun antapa. Ingatkan tak pandai. Tak apa. Benda yang berlalu.... Sekarang fikir apa yang perlu anta buat. Ana doakan antapa lembut hati untuk memaafkan kami"

Saya merasakan saya juga bersalah.

"Ok, Terima kasih, Aisyah"

Macam-macam hal. Memang gaduh. Tapi, mereka baik sebenarnya. Moga ALLAH sayang mereka. ALLAH uji kami, sebab berikan kami putera-putera yang terlebih nakal. Hihi. Memang banyak yang perlu kami sabar. Kalau kelas sebelah, putera mereka matang sikit. Sebab tu senyap je. Kelas kami ni, bising. Eh silap. Ceria. Hihi.

Saya menghentikan langkahan mereka.

"Sat, tolong panggilkan Firdaus n Hami. Ana nak jumpa"

"InsyaALLAH"

Saya berpaling. Mereka yang menemani saya tadi memegang tangan saya.

"Thanx Aisyah sebab tolong"

"Tak dak apa la. Ana nak tolong sapa lagi kalau bukan sahabat-sahabat yang ana sayang ni kan?"

Lantas saya mencubit pipi Syahirah yang tembam.

"Tapi kan, elok pulak depa cakap ngan anti. Tadi, punyalah jerit-jerit kat kami.. Geram betul"

"Ana nak tanya, ada tak sahibah kita keraskan suara tadi?"

"Ada.."

"Herm, sebab tuhla mereka jerit-jerit. Lain kali, kita kena cakap elok-elok. Depa pun akan cakap elok-elok la. Ok?"

"Ooo, itu rahsia Aisyah selama ni ea?"

"Hik hik, lebih kurang la"

Hami dan Firdaus datang... Pengawas di dalam kelas saya.

"Ok, dah lewat ni. Ana nak tanya apa yang berlaku tadi. Ringkaskan"

"Tadi, mereka bergaduh pasal kedudukan kelas. Lagi parah duk balas-balas cakap. Tapi, alhamdulillah. Meraka cuma gaduh mulut. Cuma lepas tu, sahabat takbir sambil lingkupkan meja sahibah kecuali meja anti"

"Masya-ALLAH.Anta dua orang ada kat mana? Anta buat apa? Ada leraikan mereka? Ada halang depa?"

"Erk, maafkan kami. Kami tak mampu buat apa-apa. Shaatibi datang tolong"

"Tak perlu minta maaf kat ana. Minta maaf pada sahabat-sahabat anta sebab anta tak mampu tolong mereka. Muhasabah balik nanti. Shaatibi cakap apa?"

"Dia cakap yang kita kena ikut Ulul Amri. Dia wat keluar dalil tu"

Patutla Muiz duk cakap pasal Ulul Amri tadi.

"Ok ok. Ana mengerti dan faham. Sekarang, ana nak mintak anta selesaikan yang sahabat. Cakap elok-elok dengan mereka. Anggap depa anak kecil yang perlu dibelai. Kita sebagai daie kena kreatif. Kena tahu macam mana nak cakap dengan golongan seperti mereka. Kalau boleh, jangan gunakan ketegasan setakat ni.

Ajak mereka merenung apa yang akan jadi dengan keputusan mereka. Duduk sama-sama mereka dan fikirkan apa akan jadi jika pergaduhan ini berlarutan. Apa akan jadi kalau kita sibuk dengan benda-benda kecil. Kita ada sesuatu yang lebih besar untuk digapai. Doakan ana sekali. Ana juga tidak kuat. Tapi insyaALLAH dengan sahibah yang lain ana akan mampu.

Dan 1 lagi. Sampaikan pesanan ana untuk Shaatibi, dalil itu bagus. Tapi tidak sesuai dengan kondisi waktu itu. Itu akan lebih menyesakkan keadaan. Sahibah kurang puas hati dia menangkan sahabat. Memang mematuhi pemimpin adalah wajib. Wajib sekiranya beriman. Lagipun, Rasulullah melarang kita bercakap dengan kasar. Mengalah itu banyak ganjarannya. Maaf kan ana kalau ada apa-apa yang silap. Moga ALLAH sayang anta berdua"

Huh. Penat..! Ini sebahagian kenangan yang tak dapat saya lupa. Esoknya, mereka sudah saling bermaafan. Tapi, ada 1 masalah. Mereka jadi tak nak cakap. Hanya bermaafan di mulut. Mungkin teringat incident gaduh tu. Hik hik. Kelakar. tapi, yang parah. Saya la yang terpaksa korbankan diri.

Bayangkan, semua berurusan dengan saya.

"Aisyah, anti tolong cakap kat Faiz yang Teacher Meriamah suh dia kutip buku essay"

Saya pun pergilah cakap. Tak sempat saya duduk balik, nama saya dilaung.

"Aisyah, anti cakap kat sahibah duk tepi tingkap yang sama baris dengan Hafizuddin ni. Cakap kat dia, nanti cek kebersihan kelas petang ni. Ana da cek pagi tadi"

"Ok, Ha Aiman, anti dah dengar kan? Aduhai.. Sampai bila korang nak panggil nama ana ni? Nak dekat seminggu korang macam ni. Tak serabut ke?"

Saya merungut kecil sambil memegang kepala dan menggoncangkannya.

Lantas serentak sahabat sahibah menjawab.

"Taaak...!!"

Semua senyap. Terkejut dengan suara mereka sendiri.

"Ha, tengok.. Wihdatul Fikr.. Bab-bab pekena ana nombor 1, siap satu suara lagi. Satu hati tu. Korang memangla tak rasa apa-apa. Ana nih dah pening tau. Sampai terpaksa list pesanan korang"

Mereka gelak.

"Sori ya anti...!"

Satu suara sahabat bergema.

"Ok, ana maafkan antum. Tapi, janji jangan lama sangat tau gaduh. Nak dekat dah PMR ni"

Hahaha. Lawak je.

Ha? Macam mana mereka baik semula? Nak tau jugak ya?

Pada hari Khamis, hari kelima mereka bergaduh dan juga sehari selepas saya pesan kepada mereka tentang PMR tadi, mereka dah mula berbaik. Nak tahu macam mana?

Sebelum saya bercerita. Saya nak ucapkan terima kasih banyak-banyak kepada POP CORN n APPLE. Hik hik. Sebab mereka lah saya dah tak perlu ke sana-sini dan list saya tuh dah tak perlu guna.

Ceritanya macam ni. Saya amat lapar ketika itu. Lapar sangat-sangat. Kami baru sahaja usai kelas Science. Teacher Aisyah belum keluar. Teacher sembang dengan kami. (Notice : Teacher Aisyah Humaira bukan orang yang sama dengan Aisyah Humairah Najihah hik hik)

Jadi saya pun merungut kepada teacher.

"Teacher, ana lapar la"

Kelas kami kecil. Jadi bergemalah ayat lapar itu.

Teacher hanya tersengih dan membisikkan di telinga saya.

"Aisyah, anti tak gaduh ngan diorang kan? Yang lain gaduh lagi ke?"

Tak sempat saya menjawab, Luqman pelajar paling nakal (dia kalahkan saya, dia lagi nakal daripada saya) memanggil Teacher. Lantas Teacher meluru ke arahnya. Mereka macam bisik-bisik dengan mereka. Saya pula sedang cek list pesanan depa.

Teacher kembali ke meja pelajar perempuan. Lantas meletakkan dua bungkus pop corn di atas meja kami.

"Wa, dan dan. Ana tengah lapar ni.."

Tangan saya mencapai bungkusan pop corn. Tiba-tiba..

"Eh, sabar dulu. Popcorn tu bukan untuk Saudari Aisyah. Itu untuk puteri selain Aisyah"

Satu suara pelik kedengaran. Puteri lain semua menunduk. Saya memasang telinga. Nak tahu si empunya suara itu.

"Dalam kelas kita mana ada suara macam tu. Kasar sangat tuh"

Rupa-rupanya si dia berkata-kata sebalik buku. Muiz orang nya.

Dia mahu meneruskan kata-kata. Tapi, saya terlebih dahulu memotong.

"Tapi, kenapa ana tak boleh. Mana aci. Ana pun tergolong dalam puteri jugak"

"Iye, kami tak kata anti bukan puteri. Tapi, anti tidak tergolong dalam golongan yang gaduh dengan kami"

"Ooooo, faham-faham.. Lagi, takkan yang itu sahaja. Yang lain tak nak bagi ucapan?"

Cepat sahaja saya mengusik.

"Ada lagi, ada teks ni (semua gelak). Kami, pelajar putera Kelas 3 Ibn Kathir ingin mengucapkan Salam Maaf buat semua puteri Kelas 3 Ibn Kathir dan macam biasa kecuali Aisyah. Kami janji tak akan buat lagi. Kih kih"

Nakal bunyinya. Saya tersenyum. Hami dan Firdaus juga tersenyum. Alhamdulillah. Saya tak habis lagi menyakat.

"Eh, jangan percaya sangat. Janji lelaki ni tak boleh dipercayai. Kan teacher kan?"

"Esh, mana ada Aisyah. Depa ni bukan lelaki tapi syabab. Janji syabab tak pernah dusta. Nak-nak lagi syabab Gen 4 SMAKL ni"

Aduhai, teacher tidak menyebelahi saya. Semua gelakkan saya.

"Oklah, janji mereka akan saya catat. Akan saya percaya. Eh, korang kena thiqah tau syabab kita ni. Depa kan yang terbaik, yang soleh, yang macam-macam lagi. Tapi, tak kira la depa bagi ke tak... Ana nak jugak popcorn tu..! Tak kira..!!"

"Ok ok. Meh ana suapkan. Cepat buka mulut. Hik hik"

Siti menyuap saya. Putera tergelak melihat adegan suap-menyuap.

"Manja betul, nak suap pulak"

"Bukan manja la.. Ukhuwah..!! Kan Siti kan?"

"Teacher, sapa suh bagi Aisyah makan?"

Kami terdengar. Lantas serentak pelajar perempuan menjawab..

"Kami bagi.....! Eh, kalau tak dak Aisyah. Maybe kita dah letak tabir kat tengah ni"

"Ha, betul tu. Nih Aisyah Humairah Najihah la.. Penyebar Ukhuwah alam semesta..!"

"Nak bagi apa ya kat sahabat?"

Shahidah membisik

"Ana ada epal 4 biji"
"Ana ada candy"
"Ana ada biskut"
"Ana ada maruku"

(hahahaha, tengok..! Sahibah SMASKL kuat makan..! Dalam kelas pun dah jadi macam dapur..!)

"Cadangan ana, kita bagi epal. Tengok macam mana depa kongsi nanti. Rugi nya tak ada cam"

"Tak apa, nanti kita doa kat ALLAH supaya tayang balik di Syurga. Kita kan sama-sama nak jumpa di Syurga.

Mereka pun makanlah epal hijau 4 biji tu. Kongsi 20 orang.

Akhirnya kelas saya kembali ceria macam biasa. Sehinggalah sekarang. Ya ALLAH, kekalkan ukhuwah kami. Thanx to POPCORN and APPLE..!!

Wahai Gen 4 SMASKL, jangan marah ya ana cerita ni. Ana dah print siap-siap ni. Kalau korang nak gaduh lagi, ana sua kat muka korang post ni. Gaduhla lagi ya. Ana dah bersedia dengan kertas untuk tulis list pesanan korang. Hihi.. Ana saaaayang korang. Kita kena jadi yang terbaik ya..!! Lagi ada dua tahun di sini.

Bagi putera-putera yang nak pindah tu, kesian. ALLAH bagi korang sikit 'A' sebab tak nak bagi korang pindah. Nak suruh korang stay sini. Itulah hikmahnya yang ana cakap kat korang semalam.

Ok, terima kasih kerana membaca. Ambil pengajaran. Kalau ada yang stil sekolah, jangan gaduh-gaduh sangat tau. Moga ALLAH sayang kalian.

Sedikit Hadiah..!! Kenali mereka..!!

Repot kat Ustaz Pian..!!

Beli surat khabar..!! Repot kat Ayahanda..!!

Takraw..!!

Makan cangkung..!!

Moga ALLAH bagi kalian kuat

Hik3.. Eksyen lebey..

Tengok.. Sapa tinggi sekali..

Sonok..!!

Debat dalam kelas (nih sblum gaduh)

Moga ALLAH kekalkan ukhuwah kita..

Hari Untuk Tahu Langit Tinggi Ke Rendah
Gelagat bila Result PMR keluar


Malu....!

Semangat tuh..!!

Cemerlang sume nih..!!

Nih lunch saya akibat tanak ikut Ayahanda n Ustaz Rajaie p makan.
Kes segan dengan sorang Ustaz baru
Last-last lagi, Cg Science saya p blnja makan n lagi parah..
Sebab sekali dengan sahabat kelas saya..
Tapi mujur, Aisyah baik dengan semua orang.
Sahabat tuh anak murid saya subjek MATH.
ALLAH bg dia 'A' MATH. Lega..!!

Aisyah Ulya
Ketinggian Sahsiah Matlamat Utamanya
Wednesday 31 Dec 2008 3:56 pm

Monday, December 29, 2008

Doakan saya..

Salam Sejahtera..

Aduhai.. Rasa tak puas hati ni. Saya bukan main tulis lenguh-lenguh cerita pasal PEWARIS. Tapi orang baca sekejap je. Tak aci macam ni...!!

Hihihi. Saja ja. Tapi, betul la. Saya bukan main susah nak tulis. Kalau tak percaya boleh tanya mereka yang selalu tanya bila sambungan post ini nak keluar. Dah la nak kena ingat tuh dah susah. Hihihi.

Oklah. Itu hanya sebagai pembuka bicara. Hasrat saya menulis post ini untuk meminta kalian doakan saya. Lagi 10 jam 20 minit, keputusan PMR akan keluar.

Segala usaha yang saya curahkan selama ini akan ternampak hasilnya esok.

Pesanan parents saya..

"Esok, tahula langit tinggi ke rendah. Doa banyak-banyak"

~Angah da tau langit tinggi hik hik~

Pesanan daripada Akhi Hafiz
"Doa banyak-banyak. Tidur kat rumah je esok. Tak payah pergi sekolah"

~Ada ka patut?? Ish ish ish~

Pesanan daripada Akhi Tengku Fahmi
"Ok, moga ALLAH kasik yang terbaik esok untuk anti. Nak hadiah kena message result dulu. Tido awal sikit, esok nak pergi sekolah amik result"

~Thanx Abang Fami, ingat hadiah tu..!!~

Pesanan daripa Ukti Aesyah Zunairah
"Ameen untuk semua doa Aisyah malam ni. Nasib baik akak terlepas daripada group yang kena bagi hadiah untuk Aisyah"

~Kedekut betul~

Pesanan daripada Akhi Hassan Al Basri (tak tahu nama betul ka nama jadian)
"Semoga Allah membantu kita smua dalam mendapat kecemerlangan dunia dan akhirat. Amin"

~Thanx akhi, doakan ya~

Pesanan daripada ukhti Mardiyati Jamili
"Semoga berjaya"

~Ameen~

Pesanan daripada Kak Sofiyah Nordin
"Moga Allah kurniakan kejayaan yg terbaik buat adik Aisyah"

~Thanx bangat akak walaupun ana tak kenal akak~

Pesanan daripada Akhi Ahmad Fadhli SMIK
"Nanti bagitahu ana result"

~Amboi.. hihi, doakan ana wahai pemegang rekod 9A PMR 2007~

Pesanan daripada Akhi Faruqi
"Terus usaha ya. Ada hadiah untuk adik"

~Terima kasih Abang Faruqi, yang tulah nak dengar..!!~

Pesanan daripada Akhi Zaid
"InsyaALLAH moga result cemerlang. Study molek molek"

~Ok, insyaALLAH. Hutang ana ngan Abang Zaid mesti dibayar. 3 ringgit kan?~

Pesanan daripada Akhi Syakir
"Malam ni solat hajat banyak-banyak"

~InsyaALLAH. Hihihi. Congrats nanti jadi uncle"

Pesanan daripada Izzati Saadan
"Doakan anti dapat yang terbaik esok hari"

~InsyaALLAH. Ana pun akan doakan anti dan student MATRI len. Nanti bagi report tau~

Pesanan daripada Kak Nawal
"Ya Allah, kurniakanlah adikku ini sedikit makanan yg bisa mengenyangkan. Jikalau tiada makanan, kau kenyangkan lah si adik ini hanya dengan minuman. Mesti dapat result bagus"

~Hihi, tau aje Kak Nawal ana selalu lapar~

Pesanan daripada Ukti Afeefah Saalihah
"InsyaALLAH, ALLAH Maha Adil. Segala keputusan tu adalah usaha kita belajar selama ni. Moga dapat 9A. Aisyah memang bagus sokmo. Nanti sambung tau cerita. Nak tahu betul ke tak akak teka no 3. Jangan cepat-cepat sangat nak fikir kahwin. Aisyah tuh budak kecik lagi"

~Kan da cakap, ana ni kasyaf kak...! Hik3 Sumtin tuh nanti akak dapat ya.. Akak nih sama ja dengan somebody suh cepat-cepat sambung. Doakan ana kawen cepat kak... Hik hik"

Ha.. Antara doa yang saya dapat malam ni. Banyak kan? Kalian doakan saya dapat yang etrbaik esok. Setimpal dengan usaha saya. Moga ALLAH sayang kalian.

Aisyah Ulya
Ketinggian Sahsiah MAtlamat Utamanya
Tuesday 30 Dec 2008 12:36 am

Ada lagi 9 jam 30 minit lagi. Doakan saya...!

Sunday, December 28, 2008

Memori yang tersemat di hati... Siri 2

Salam Sejahtera.. Nampaknya ramai yang tidak sabar-sabar untuk membaca siri seterusnya. Tak tahu pula dapat sambutan.. Terimala....

Sampai-sampai di sana, rasa macam takut. Orang pertama yang saya nampak adalah mereka yang berada di dewan makan dan kebanyakannya adalah peserta lelaki. Kecut juga perut ni. Tapi buat-buat macam cool, cover dengan main handphone.

Mana tak kecut perut. Selama ni, asyik tegok gambar-gambar mereka di friendster. Kenal la juga sebahagian sahabat-sahibah. Bila tengok, boleh lah cakap nama seorang-seorang. Turun-turun daripada van, saya meneropong kelibat sahabat-sahibah daripada Terengganu. Mereka datang dengan van.

Tak ada. Lantas saya mencapai handphone di dalam bed galas Bodyglove saya yang semestinya berwarna hijau.

"Kak kinah, korang ada katna tuh? Beli dah berus gigi ana?"

"Hihi, sekejap lagi kami sampai. Ha, dah beli dah. Teruk betul pergi kem x bawa berus gigi"

"Bukan tak bawa, tapi lupa bawa. Aisyah kan menjaga kebersihan. Hik hik hik. Eh, suh Abang Abu n Pakcik Zukri drive cepat-cepat sikit. Ana takut la. Seram pun ada. Ramai sangat orang ni"

"Oh, dah jumpa sahabat-sahibah alam maya ya? Huhu"

"Lebih kurang la. Cepat sikit tau. Seram sejuk duk kat sini sengsorang"

"Alah, apa nak takut. Abang dan kakak yang awak rapat kan ramai. Kih kih kih"

"Perli la tu. Takpe. Nanti korang sampai siap la. Ana pula yang kenakan korang. Takpelah. Kirim salam dekat Pakcik Zukri, Abang Abu, Nazir, Khubaib, Tb, Amir, n Faizuddin. Jahat betul wat loudspeaker."

"Hahaha. Tahu jugak dia. 1 van dah dengar. Depa gelak bila dengar pasal berus gigi tadi"

"Ok ok. Layan korang ni sampai esok tak habis. Kredit sikit je lagi ni"

"Ok...!"

Saya matikan panggilan. Rasa macam orang gila lagaknya. Duk ke hulu ke hilir. Main handphone.

"Ah, aku tak suka benda statik ni..!!"

Saya meluru ke arah bangunan sebelah surau.

"Hana', datang juga dia. Sapa lagi datang?"

"Yang ini lah. Tak ada yang lain"

Hana', sahibah sekelas dengan saya. Nampaknya dia tak ada mood. Jadi, saya kembali ke beg saya. Dekat dengan garaj kereta hadapan surau.

"Huh, ramainya orang. Boleh mati aku duk kat sini ni. Cana entah nanti"

Saya pun tidak tahu kenapa lah saya nervous sangat. Kalau sebelum ni, saya paling suka kem. Mungkin di tempat orang. Entahlah. Tiba-tiba, saya ternampak dua kelibat di belakang saya.

"Kak Maaalll...!!! Ya ALLAH..! Tak sangka jumpa di sini"

"Eh, Aisyah..! Datang juga dia"

"Of course la. Nak jumpa kakak kesayangan ana ni"

" Ye ke? Entah-entah nak jumpa orang kat sana?"

"Esh, mana ada. Kalau depa tak ada lagi bagus. Kak Lal mana?

"Entahla, ada la kat situ-situ. Dah makan belum ni?"

"Hihihi tau la ana suka makan. Tak yah la tanya cantu.."

Sedang kami seronok berbual, ada dua orang abang faci iaitu Abang Izzat dan Abang Aiman lalu. Saya kenal Abang Aiman, dulu pernah satu sekolah dengan abang saya. Saya cuma tersenyum.

"Mana lagi orang Terengganu?"

"Depa tak sampai lagi, naik van"

"Aik, Aisyah datang dengan apa?"

"Ana merangkak. Hihihi. Tak adalah. Ana naik dengan sahibah Johor"

"O, Aisyah la yang naik dari Johor?"

"Aah la. Eh, asal akak tahu?"

"Takde, ramai duk tanya sape Aisyah Ulya dari Ganu"

"Owh, hihihi"

Tengok..! Aisyah Ulya yang ditanya. Bukan Aisyah Humairah Najihah. Ada ke patut.

Saya main handphone lagi. Reply message daripada somebody yang bakal menjadi urusetia kem ini. Cuma, dia datang lambat sikit. Hero la katakan. Hihi. Tak lama kemudian, saya terlihat sebuah van putih panjang melepasi pintu paga PULAKOPP.

"Ha, tu dia. Ingatkan lama lagi nak sampai"

Van berhenti. Saya menjarakkan diri. Dah tahu, sahabat Kampung Laut ni pemalu orangnya. Nak-nak lagi Generation 3. Abang Abu Ubaidah, abang kepada salah seorang adik halaqah saya di sekolah, turun daripada van.

"Ha, orang Johor..! Bila sampai?"

"Esh, bila masa kita jadi orang Johor? Sampai dalam Pukul 7 tadi"

"Oh, saja ja nak mengusik. Nanti balik dengan bas p Johor balik?"

"Perli ni. Mana ada la. Naik van dengan Abang Abu la. Save budget sikit. Nanti makan pun Abang Abu tanggung.

"Ada-ada ja Aisyah ni"

Sahabat hanya terkelip-kelip melihat sahibah memunggah beg daripada van. Banyak betul barang mereka.

"Apalah antum ni. Tak gentleman langsung. Tolonglah depa angkat barang"

Rungut saya. Entah mereka dengar atau tidak. Yang pasti, sebahagian daripada mereka tersenyum. Mereka kenal dengan keletah saya. Aisyah, satu-satunya pelajar perempuan Kampung Laut yang dapat title budak nakal dengan Ustaz Suffian. Nasib baik tak keluar ayat macam ni.

"Apalah antum ni. Macam mana nak jadi suami nanti. Tak sensitif langsung"

Hihihi. Nak cakap macam tu. Akan tetapi, memandangkan 3 daripada mereka adalah Gen 3 yang amat terkenal dengan malu-malu. Jadi, saya tak cakap. Kalau student Gen 4 yang sama dengan saya, mesti dah keluar ayat macam tu.

Saya mengiringi Abang Abu ke belakang van, melangkah menuju ke bawah garaj. Pakcik Zukri ada di situ. Sedang bercekak pinggang.

"Ha Aisyah. Nak jadi orang Johor pulak? Nek dengan apa?"

"Mana ada pakcik. Ana anak jati Terengganu. Pure gitu. Hik hik. Naik dengan bas tadi. Pukul 7 sampai"

Saya cuba mengangkut kotak.

"Ya ALLAH, beratnya..! Benda kat dalam ni? Korang angkut apa kat dalam ni? Erk, beratnya..!"

"Dalam kotak tu, ada makanan. Beras, sardin, and so on"

"Subhanallah...! Abang Abu, tengok ni..! Depa ni nak mukhayyam ka nak rehlah? Abang Abu tak setup mind depa dulu ka dalam van?"

"Haha, tak sempatla Aisyah. Larat tak tu? Meh ana tolong"

"Takpa. Aisyah kan kuat. Apa la korang ni. Tau la makan banyak, Tapi sorok-sorok la sikit. Dah la kat sekolah, korang jugak yang perabih makanan. Tengok ana, letak makanan dalam beg jer. Hik (sedap mengenakan sahibah-sahibah saya)"

"Aisyah, Aisyah.. Tak baik cakap kaat kakak-kakak cantu. Tapi, Abang Abu rasa Aisyah pun makan banyak. Sebab time Kem Lepasan PMR aritu, kumpulan Aisyah yang menambah 3 kali tu ka?"

(Terdengar ketawa kecil daripada sahabat-sahabat. Sahibah-sahibah tersenyum)

"Esh, tuh bukan ana yang mintak. Ana tolong....."

(Lantas dipotong)

"Ha, tolong apa? Tolong makan ja tau. Sudah-sudah. Berbalas cakap dengan budak ni, sampai esok tak habis. Pi taaruf orang nung"

"Ok sir...! Roger and Out"

Haha. Memang kelakar. Tangan saya mencapa beg. Tiba-tiba ada 3 jari meraba paha saya lantas mencubit.

"Adus, sakit la..! Tak bek cubit-cubit orang ni tau"

"Ha, padan muka..! Malu kami tadi.."

"Huhu, saja ja nak usik. Dah tahu korang tak berani buat apa-apa depan Abang Abu"

"Iyelah tu. Bukan Abang Abu je dengar, Pakcik and sahabat-sahabat pun gelak tadi"

"Jangan marah, takkan tak kenai Aisyah kot"

"Amboi, dah tukar loghat ya. Watpa masa kami takda tadi? Usyar orang la tu"

"Huhu, nak usyar apa. Angkat kepala pun tak berani. Mana taknya, ramai sangat la orang. Lagipun, menunudukkan pandangan adalah lebih baik. Hihi"

"Herm, ada je jawapan dia. Malas la nak layan"

"Memang la. Ini kan Aisyah (sambil meletakkan ibu jari dan jari telunjuk di dagu)"

Kami menuju ke dewan pendaftaran.

"Eh, nak tulis apa kat kemahiran diri ni, Aisyah?"

"Alah, tulis ja apa-apa pun. Bukan depa baca sangat"

"Malulah kalau orang baca"

"Haha, tulis ja apa-apa pun. Bukan nak diteliti satu-satu. Masa nih la kita nak perasan sengsorang. Puji diri sendiri. Peluang jangan dilepaskan"

Kakak-kakak di meja pendaftaran tergelak kecil.

Kak Taqiyah dan Kak Farah Lokman tersenyum melihat saya.

"Mesti Aisyah ni. Nakal seperti yang disangka"

"Oh, mestilah! Kan da cakap. Nak kenal ana, akak cari je budak yang paling nakal"

Lantas serta-merta sahibah yang bersama saya tadi, mencubit pinggang saya lalu serentak mereka berkata dengan suara yang ditahan.

"Aisyah...!!"

"Apa?? Ana salah cakap ka?"

Mereka menggeleng-geleng. Saya agak terpinga-pinga. Mesti mereka geram dengan saya. Itulah, nakal sangat. Tapi jujurnya, saya memang tak faham pada mulanya. Hihi. ~SORI~

Peserta lain sedang makan. Kami mengangkat beg menuju ke dewan. Kak Ijlal kadi guider.

"Aik Aisyah..! Senyap pulak? Tadi dia yang kecoh sekali"

"Aduhai, asal tunduk-tunduk je ni?"

Mereka menyakat saya. Geram betul..!

"Jangan tunduk sangat. Kang jatuh kotak tu. Anti yang kena kutip. Lagi malu. Kami lari je tinggalkan anti kutip sorang-sorang. Haha"

"Uish, nauzubillah. Macam mana ek kalau ALLAH izin ana jatuh kat depan sana.. Waaaa, mesti malu. Terkelip-kelip. Tapi yang pasti ana yang lari dulu"

Seraya kami berenam tergelak bersama.

"Ok, dah lepas. Depan sahabat takleh wat qouya sangat. Nanti depa mesti fikir, ~Apala sahibah tu pelik sangat? Terlompat sana, terkinja sini~Haha"

"Tengok, ada je jawapannya"

"La, betul la apa yang ana cakap. Kan Kak Lal kan?"

"Ha, betul-betul"

Saya memang agak memegang nasihat seorang daripada abang Gen 1st SMASKL.

Katanya..

"Dengan mereka yang bukan muhrim, pamerkan kematangan diri.
Bersama mereka yang non-muslim, tunjukkan syakhsiah Islamiyah.
Tapi, dengan mereka yang kita thiqah, apa-apa boleh buat asal tidak melanggar syara'"

Orang yang nakal ni, penceria suasana. Kan? Hihihi (backup).

Group sahibah Terengganu paling awal sampai ke dewan dan paling awal bersiap untuk slot seterusnya. Kami memang tak suka tunggu orang.

"Lapar la...!"

"Aisyah, Aisyah. Seja pagi tadi, termasuk yang ini, dah tiga kali anti sebut ayat tu. Baru je makan tadi kan?"

"Hihi. Memang dah makan. Tapi...."

"Ha, tapi apa? Mengaku la anti kuat makan. Betulla apa yang Ustaz Abu cerita tadi"

"Bukan. Ana tak habis cakap korang dah potong. Tapi, metabolisme ana tinggi. Nak wat cana kan? Salahkan dia. Abang Abu reka cerita je tu"

"Alasan, alasan. Tak boleh diterima.."

"Ana x kesah. Asalkan ana dapat makan. Lapar ni"

***********************

Taklimat Kem Pewaris Kebangsaan bermula. Saya duduk di hadapan sekali. Tiba-tiba handphone saya menyanyi kuat. Semua menoleh...

"Wa, mati aku...!"

Lantas saya menekan keypad handphone, dan berlagak mencari-cari arah bunyi tersebut. Buat-buat tak tahu. Sebelah saya kosong. Jadi, semua orang tidak tahu bahawa bunyi itu datang daripada handphone saya. Saya mula buat kecoh.

"Ha, sapa punya handphone tu. Cepat off kan"

Tiba-tiba, sahibah di belakang saya mencuit.

"Telefon anti kan?"

"Shhhh...! Senyap je. Saja menimbulkan kontroversi. Hihi (sambil mengenyitkan mata)"

Tiba-tiba, ada seorang abang faci memanggil saya.

"Aduhai, matila aku..!! Mesti pasal handphone ni"

Saya cuma buat-buat tak dengar. Tunjuk muka blur. Kesian abang tu. ~SORI~. Sahibah daripada SMASKL tidak puas mengusik saya.

"Aisyah, abang feci tuh panggil.. Pergilah..!"

"Ha, Aisyah..! Anti buat apa? 1st day kat tempat orang pun dah buat hal. Nanti dapat title budak nakal macam kat sekolah baru tau"

Saya tidak berpaling. Hanya menunduk.

Takut + Gelisah + Seram - Berani - Ketawa + Nakal + Segan = Errk

Takut.. Tapi, saya gagahi jua.

"Huh, sapa suh aku tak silent tadi. Berani kerana benar..!"

Saya mengangkat kepala perlahan-lahan. Suprisingly, saya lihat feci itu sedang bersembang dengan feci yang lain.

"Huh, selamat. Ingat kena apa-apa dah tadi"

Mesti feci tu geram pada saya. Dia panggil, orang buat dunno.

~Minta Maaf ya abang~

Taklimat program disampaikan oleh Abang Muhammad, batch 12 MATRI. Beliau kem komenden kali ini. Kemudian disusuli oleh abang-abang dan kakak-kakak yang lain.

Saya hanya ingat feci lelaki yang last sekali taarufkan diri. Dia memulakan kalam dengan ayat 'Nama Diberi...'. Memang lain daripada yang lain.

Abang ini pernah datang ke sekolah saya. Dia taarufkan diri kepada kami dengan mengeja namanya. Agak lawak. Malangnya saya tiada ketika itu. Saya ada Kem Kepimpinan Pengawas ketika itu.

Yang kesiannya, ayat 'Nama Diberi' itu digunapakai oleh kakak-kakak peci seterusnya.

"Kesian abang tuh kan? Ayat dia orang ciplak"

***********************

Lagu tema kem kali ini adalah 'Satu Hati'. Saya pernah mendengar lagu ini dalam website Akhi Huzaifah. Rupa-rupanya lagu ini juga lagu tema KMK Penang yang saya tidak dapat hadiri itu.

Majlis diteruskan dengan Ice Breaking oleh Pakcik Mustafa Kamil or nama glamournya Pakcik Mukashah tapi kami panggil beliau dengan gelaran Pakcik Mus. Macam orang muda bunyinya.

Dalam slot Pakcik Mus ini, kami dikenalkan dengan konsep 5S dalam taaruf.

% Senyum- 1, 2, 3 dan senyum 3 is da best..1
% Salam - bersalam dan memberi salam
% Soal- tanya khabar dan peluk
% Sopan - lemah lembut
% Santun - beradab

Ha, ini semua dah selalu saya buat di SMASKL. Kami dikehendaki bertaaruf dengan peserta lain dengan menggunakan kaedah 5S ini.

Saya pun pergilah merayau-rayau. Cari mangsa. Hihi. Ketika itu, saya mengambil peluang untuk bersalaman dengan kakak-kakak feci yang selama ini hanya bersembang di alam maya. Saya kenal mereka tetapi mereka tidak kenal saya oleh kerana tidak mempamerkan gambar saya kepada mereka.

Orang pertama yang saya terjah adalah Kak Nailah. Sebelum hari itu, sudah 2 kali saya bertemu dengan Kak Nailah. Akan tetapi, saya agak segan untuk menyapanya. Entah kenapa. 1st sekali di Liqo' pada akhir tahun 2007 sewaktu kenduri Abang Ali Karimi, anak ustaz Dahlan. Saya sudah bersalaman dengannya cuma tidak introduce diri.

Balik-balik rumah, habis kena marah dengan Kak Nailah sebab tak tegur. 2nd time ketika 2 dekat MATRI pada pertengahan tahun 2008. Saya membeli di gerai jualan Kak Nailah. KBalik rumah, cakap dekat Kak Nailah.

"Patutla Kak Nailah rasa awak ada kat sini"

Dan kali ini baru lah saya berani menyapa Kak Nailah.

"Kak Nailah..!"

"Iya, Sapa ya?"

"Hihi... Ana Aisyah Humairah Najihah"

"Owh, masyaALLAH. Akhirnya.."

"Hihi, akhirnya..!! Berani juga saya p tegur Kak Nailah"

"Tak sangka jumpa kat sini. Tak cakap pun nak datang"

"Hihi. Nak wat suprise. Kak Nailah doakan ana ea"

"InsyaALLAH, macam tak percaya je"

Kemudian kami disuruh berhenti. Gelagat Pakcik Mus yang santai memaksa saya ketawa sepanjang slot Ice Breaking.

"Ha, sekarang antum kira berapa orang sahabat yang antum sempat taaruf"

Saya pun kira... Kelam kabut jugak. Ada 21 orang semuanya.

"Huh, kenapa sikit sangat. Sapa suruh pi taaruf kakak-kakak. Hik hik"

Suara kecil hati saya membisik..

"Ha, siap dah kira? Aduhai, nak mengira pun lambat ke? Sapa dapat 50?"

Semua pegun sahaja. Saya memanjangkan leher. Mana la tau ada orang dapat 50. Semua senyap.

"40??"

Senyap... Tiada jawapan.

"30????"

Juga tiada respon. Saya sudah nak tergelak.

"Aiy, macam mana nih..? Nampak macam semangat semua tadi. So, tak ada la yang dapat taaruf separuh daripada peserta?"

"25..??"

Kedengaran ketawa kecil.. Saya menahan gelak.

"Ayoyo macam mana nih. Malas dak pakcik kalau macam ni"

Semua tergelak apabila terdengar 'ayoyo' daripada mulut Pakcik Mus.

"20...?? Kalau tak ada juga tak tahu la.."

Saya mengangkat tangan tanpa mendongak. Saya sibuk mencari pen di dalam beg saya.

"Alhamdulillah ada, kalau tak pakcik nak lari balik rumah dah. Ok, kita ada dua orang di sini..."

Saya tersentak. Bungkusan cadbury blackforest di tangan kiri saya terjatuh ke lantai. Saya menjerit kecil sambil mengangkat muka.

"Hah..!! 2 orang sahaja...!!????!!!"

Saya nampak tangan diangkat daripada salah seorang peserta lelaki. Saya mencari seorang lagi.

"Ya ALLAH, mana ada orang lain dah. Akulah.. Wa, mati aku...!!"

Dengan serta-merta saya menjatuhkan tangan. Senyuman saya yang tak pernah padam sejak awal pagi tadi pergi begitu sahaja. Weird feeling. TAKUT.......!!!!

"Ok, kita ada 2 orang untuk 20.. Kalau 21?"

Kak Jamilah membisik.

"Aisyah, kan anti 21. Angkatlak tangan"

"Ana taknak buat kerja gila. Tak nak.....!"

(Haha... Lawak pula kalau ingat semula. Duk tersengih sorang-sorang saya kat sini)

Kak Jamilah mengangkat tangan saya. Saya tak sedar akibat terlalu nervous. Saya tersedar...

"Kak Milah, saya tanaaaaaaakk.......!!!!"

"Haha, sesekali kenakan awak.. Tadi duk pekena orang lain tadi"

Pak Cik Mus terjengket-jengket.

"Ok, kita ada sorang. Aik.. Eh makcik...!! Ko punye 20 ke 21?"

Saya tergelak. Memang tak dapat tahan kalau orang buat lawak.

"Kan dah kena Kak Milah. Malu lah ana"

Gamat dewan ketawakan saya. Hihi

"Ok, dipersilakan sahabat tadi. Baca senarai nama dan no telefon sekali"

Rafhan Ridha dijemput naik ke pentas.

"Hah, no telefon sekali ka pakcik?"

Riuh ahli dewan. Semua memberi reaksi terkejut apabila pakcik meminta nombor telefon dibacakan sekali.

Satu-persatu nama yang tertulis pada kertas lancar keluar daripada mulut Rafhan.

Saya pula di belakang ini, sedang terketar-ketar membaca doa.

"Ya ALLAH, bagilah aku tak kena baca list ni. InsyaALLAH depa mesti tak suruh sahibah. Suara sahibah kan aurat (haha, bila da gabra, alasan karut pun keluar). Tak pun dia suruh orang lain. Ameen Ameen"

Lawak sahaja. Kih kih kih.

"Kak kinah, depa tak suruh ana baca nanti kan? Kan?"

Serta-merta saya mendengar..........

"Ok, kita dengar makcik yang kat belakang sana baca...."

Masya ALLAH, tak naaaaak....!! Saya sudah tidak ketawa dengan gelaran 'makcik'.

"Kak Kinah, Kak Milah.....!! Ana tak naaaakk....!!"

Saya menggenggam erat baju mereka berdua. Sehingga berkedut seribu akibat genggaman saya yang terlalu kuat. Truely I'm said. Saya tak pernah sebegini takut.

Rasa takut yang sama jika saya disua dengan seekor tikus besar. Saya tak tahu macam mana rupa saya ketika itu. Tapi, saya yakin..! Mesti amat teruk..!

"Ya ALLAH, kenapa aku nih?"

Rasa macam nak lari serta-merta ketika itu. Kak Sakinah dan Kak Jamilah tergelak tengok kondisi saya. Memang terkena juga saya kali ini.

"Aisyah, cool down je. Kan anti selalu cool down. Hahaha, relax je. Anggap macam kat Kampung Laut. Aggap orang yang anti kenal dalam alam maya tuh semua tak ada"

Lidah saya kelu. Amat amat amat amat takut. Saya dah tak nampak apa-apa. Saya macam ternampak seekor tikus besar sedang merangkak perlahan-lahan ke arah saya. Rasa nak lari macam tu je.

Terjeling ke sebelah sisi dewan. Ternampak Abang Izzat menghulurkan microphone kepada Kak Ruqayyah. Kemudian Kak Ruqayyah melangkah setapak demi setapak menghampiri saya. Ana mata saya mengekori langkahannya.

Lantas saya menutup mata. Tak sanggup melihat Kak Ruqayyah dengan microphone nya. Seakan-akan saya melihat pisau di tangannya (sori akak hik hik). Masa seakan merangkak perlahan-lahan. Amat lambat.

Saya tunduk tanpa memberi respon. Kak Sakinah dan Kak Jamilah yang berada di sisi saya sudah mula bimbang. Takut kalau-kalau saya tak nak bangun dan baca. Walaupun saya tidak pernah lakukan perkara semacam itu.

"Aisyah, anti boleh.. Kami yakin"

Saya membisu..... Terdengar suara ketegasan..

"Aisyah, ko nak bangun ke tak ni? Eh, asal ko takut sangat ni? Amboi... Kat sekolah bukan main lagi....."

Saya bermonolog sendirian. Kak Ruqayyah semakin menghampiri. Dan sudah pasti dengan microphone yang seakan-akan pisau itu.

Lalu...

Kak Ruqayyah menepuk belakang saya.

"Sahibah berani....."

Saya menoleh lantas menunduk....

Dan..................


Ha.. Entah macam mana sambungannya.

Soalan...

1. Adakah Aisyah akan terus tunduk dan mendiamkan diri sehingga Pakcik Mus mencari sahibah lain yang sukarela untuk meneruskan slot?

ATAU

2. Adakah Aisyah akan berlari masuk ke dalam khemah?

ATAU

3. Adakah Aisyah akan terus bangun bak serinkandi pejuang Islam dan membaca penuh yakin?

ATAU

4. Aisyah akan menyuruh Kak Jamilah atau Kak Sakinah bacakan untuknya, menjadi wakil kepadanya?

Ha.. Kalian jawablah sendiri. Huhu.



Bukan niat nak suspend. Tapi, dah lenguh menulis ni. Daripada tadi niat nak berhenti. Tapi, makin lama makin seronok bercerita sampai tak sedar dah kebas tangan ini.

Pula tu, nak tulis post ni selalu bertangguh. Allah izin, banyak sangat masalah. Computer rosak, laptop tak boleh tekan key 'A'. Then banyak aktiviti. Nih pun baru balik daripada amal jamaie di Sekolah Rendah Ibn Qayyim. Sekolah lama saya, tempat saya memupuk kepimpinan diri.

Oklah, saya harus bersiap untuk solah Maghrib. Nantikan sambungannya. Kalau ada antara kalian yang rajin naj sambung, silakan.. Tafadhol..! Hihi. Saya alu-alukan.

Moga ALLAH sayang kalian

Aisyah Ulya
Ketinggian Sahsiah Matlamat Utamanya
Monday 29 dec 2008 6:43 pm

p/s - Esok keluar result PMR...!! Moga ALLAH bagi yang terbaik buat saya.

Wednesday, December 24, 2008

Memori yang tersemat di hati... Siri 1

Alhamdulillah. Hari ini, ALLAH telah berikan saya sedikit masa, berikan saya sedikit kekuatan, memberikan saya sedikit ilham untuk mencoret sedikit kenangan saya sewaktu menghadiri Kem Pewaris Kebangsaan anjuran HALUAN. Syukur kepada ALLAH kerana mencampakkan ke dalam hati saya syuur ingin berkongsi ini.

Satu sahaja yang saya tidak boleh lupakan. Di kem sana, mereka memanggil saya dengan nama AISYAH ULYA. Macam nak tergelak pun ada.

"Aisyah Ulya kan?"

Terpinga-pinga saya dibuatnya. Saya macam agak confuse. Ketika saya mendengar Aisyah Ulya, otak saya berligat-ligat pusing. Lambat pick-up.

"Macam pernah dengar nama ni. Tapi di mana ya. Macam familiar je dengan aku"

Sahabat-sahabat yang sudah lama mengenali saya dan mengetahui Aisyah Ulya itu nama samaran saya di alam maya pelik apabila saya tidak memberi apa-apa respon.

"Ha, ana Aisyah Ulya. Salam Taaruf. Kenal ana?"

"Kih kih kih"

Tergelak saya dalam hati. Kelakar je. Selama ni, tiada seorang pun pernah panggil saya Aisyah Ulya. Jadi, apabila dipanggil begitu rasa macam pelik. Memang saya banyak panggilan memandangkan nama saya panjang. Tapi, saya tak benarkan mana-mana insan memanggil saya kecuali dengan nama AISYAH. Hihihi.

"Aisyah, kenapa macam tanak angkat je tadi?"

"Bukan tanak angkat Kak Kinah. Cuma orang mana pernah panggil ana Aisyah Ulya. Nama ana Aisyah Humairah Najihah la. Mana boleh panggil Aisyah Ulya"

"Ha, tula.. Dah tau nama sendiri dia dah cukup lawa, cari nama lain jugak. Kan dah kena"

"Hihi, nak wat cana. Nama ori panjang sangat. Tak cukup nafas nak sebut"

"Aah la. Maybe kakak tadi tak cukup nafas nak sebut Aisyah Humairah Najihah kot"

Kami tergelak sama-sama.

Ni baru muqaddimah. Saya nak cerita panjang lagi ni. Biar la orang nak baca ke tak baca. Asalkan saya puas. Asalkan saya ada simpan memori berharga saya ini dalam bentuk tulisan dan saya boleh membacanya ketika saya rindu akan saat-saat tersebut. Kan?

Kem Pewaris Kebangsaan. Memang saya tahu, kem ini saban tahun akan diadakan. Tapi, saya hanya mengetahui yang saya perlu ke sana apabila saya mendapat offline message di Yahoo Messenger daripada seorang sahabat saya di SMASKL, Saudara Shaatibi.

"Aisyah, mintak tolong anti cari 5 orang sahibah Terengganu untuk gi Pewaris kat Penang, termasuk ANTI"

Tertelan air liur apabila membaca message tu. Entah kenapa terasa macam amanat berat. Entah kenapa. Padahal kena cari 5 orang sahaja.

Esoknya, 11 Dec 2008. Saya ada Program Misi Kemasyarakatan Mangsa Banjir di Gong Badak, Terengganu. Misi banjir ini dah lama bermula. Tapi, saya ada misi banjir di rumah saya, sepertimana yang telah saya ceritakan dalam post yang lepas. Saya tak mahu bercerita panjang tentang misi banjir ini. Tapi, ianya amat menyeronokkan.

Incident yang paling kelakar sewaktu pihak RTM datang untuk menemuramah kami. Semua tak nak pergi. Tapi, pak cik-pak cik pujuk juga. Akhirnya kami pergi dengan pakai mask. Kih Kih Kih. Memang agak lawak. Iyelah, kalau masa kecil-kecil dulu seronok kalau masuk tv. Apabila sudah besar ni, segan pula.

Misi banjir ini mengajar saya erti bersyukur dan di samping itu boleh mendekati masyarakat. Alhamdulillah. Seketika sedang leka dengan pinggan mangkuk yang amat banyak yang perlu dibasuh, saya teringat akan Pewaris.

"Kak Fifah, PEWARIS nanti sapa yang iring?"
"Wallahua'lam. Kak Fifah pun tak tau. Awak pergi ke?"
"La, cana leh tatau. Ana kena p. Shaatibi suh ana cari yang len. Cana ek? Nak pilih sapa?"
"Anti istikharah la. Allah tunjuk la tu. Bila?"
"Start 19 depan sampai 21"
"Eh, bukan time tu ada misi banjir kat Pekan ke?"
"Aah la, sebab tu ana tanya ni. Takut tak ada orang nak iring. Boleh sahaja kami pergi sendiri. tapi kena la ada sahibah yang urus sebab ana tak naik kat sini"
"Aik, kenapa?"
"Hihi SIRR"
"Ada-ada ja awak ni. Pergi tak KMK nanti?"
"Tok sah tanya la. Cdey tau"
"Nape? Tak leh pergi pulak ke? Hihihi keciannya kat sorang ni, Dah la aritu KMK kat Penang pun takleh p"
"Jahat Kak Fifah. Family ana ada holiday time th. Tak ada masa lain dah nak holiday. Lagipun nak ziarah makcik kat Johor"
"Takpe, okla tu. KMK tak pi. Tapi terus pi PEWARIS. Hebat tu"
"Hebat apa nya. Tak suka skip skip ni"

Inilah antara sebahagian daripada perbualan saya dan seorang kakak. Apabila saya tahu yang saya ada di Johor pada tarikh 18 Dec. Saya terus mencari orang untuk dihubungi.

"Apa-apa pun, aku mesti pi PEWARIS"

Di samping sibuk mencari cable untuk sertai rombongan dari Johor, saya juga mencari sahibah yang pergi. Pada mulanya, cukup 5 orang sahibah. Tapi, seorang sahibah saya yang sama tingkatan dengan saya tidak dapat hadir. Ada kelas katanya. Kesian pula. Dia teringin nak pergi tapi tak dapat.

"Aisyah, nanti setiap malam anti ada kat sana ana call anti k"
"Call ana? Kenapa?"
"La, anti cerita la apa yang anti buat pada haritu. Anti kan suka bercerita"
"Masya-ALLAH. Takkan sampai macam tu. Okla. InsyaALLAH. Tapi anti call ana ek"
"InsyaALLAH"

Di sini, saya merakamkan sejambak penghargaan buat sahibah-sahibah Johor yang banyak membantu saya untuk ke PEWARIS. Daripada Kak Nabilah, saya dapat menghubungi Kak Nadiah dan Kak Fatimah. Daripada Kak Nadiah, saya dapat menghubungi Cik Supini yang amat saya kenali anak-anaknya.

Lawa ALLAH susun. Kalau saya tahu yang Cik Supini tu ialah mak kepada Kak Asma', tak perlu susah-susah. Tapi, saya dapat bertaaruf dengan pelbagai insan sebelum saya dapat menghubungi Cik Supini. Insan last yang saya hubungi adalah Kak Sarah, yang amat saya kenali kakaknya, iaitu Kak Afifah.

Ini satu lagi, lagi senang kalau saya cakap dekat Kak Afifah, memandangkan saya amat rapat dengannya. Sampai di stesen bus, tak tahu mana nak pergi. Saya jalan je dengan ayah saya di Larkin tu. Tiba-tiba bertembung dengan 1 group.

"Macam yang ini je. Biarlah. Wat dunno dulu. Nanti baru cari"

Bapa saudara saya bersuara.

"Angah, mana kawan-kawan angah nya"

"Hihihi. Pak Adik, angah mana pernah jumpa diorang. Jadi, angah tak kenal la rupa nya"

"Ai, kang nanti orang wat lari. Tak payah pergi la"

"Esh, mana boleh. Angah usaha sendiri. Mestilah nak pergi. Kan ayah kan?"

"Hihihi. Ikut angah la. Yang penting angah kena jaga keselamatan. Ayah bimbang jadi apa-apa ja"

"Ha, dengar tu Pak Adik, ayah tak cakap apa-apa pun. Hik Hik Hik"

Memang agak kelakar sebenarnya. Saya hanya memberitahu parents saya yang saya perlu pergi ke Pewaris. Dan, saya usahakan sendiri menghubungi sahibah-sahibah di sana. Apabila ayah saya nak telefon sahabat Johor, seraya saya berkata.

"Tak payah Ayah. Semuuuuua da settle (saya mengenyitkan mata)"

"Settle? Ayah baru nak telefon Pak Cik Shamjuddin ni"

"Hihihi, ayah ingat ayah sorang je e ade hp. Angah pun ada. Eh, ayah kenal ke Pak Cik Shamjuddin?"

"Masya-ALLAH anak ayah sorang ni. Mestila kenal. Kenapa?"

"(Menggaru kepala) Hihi. Susah-susah angah cari no zaujah Pak Cik Shamjuddin rupanya ayah ada. Kenapa ayah tak cakap. Habis kredit angah duh contact lepas sorang-sorang"

"Tula, kenapa tak tanya ayah dulu. Selalu nak buat kerja sendiri. Advance sangat anak ayah sorang ni (sambil menguap-ngusap kepala saya)"

Dipendekkan cerita, saya bertemulah dengan Kak Sarah. Saya naik dengan group Skudai. Saya bersalaman dengan mak dan kakaknya.

"O, nih la Aisyah e. Mak tak datang?"

"Mak ada meeting di Melaka. Datang dengan ayah. Makcik drive sorang-sorang e kat cni?"

"Aah, ni anak makcik sorang temankan. Nama Aisyah jugak. Mak nama apa ya?"

"Noraini Ismail, makcik kenal ka?"

"Eh, Mok Ti ke? Pernah belajar di Shah Alam dulu kan?"

"Haa? Mok Ti?

Saya menarik tangan ayah saya.

"Ayah, orang panggil mak Mok Ti ke dulu?"

"Wallahua'lam"

"Noraini yang duduk di Terengganu kan? Rasa betul dah. Mak Cik bestfren mak awak la dulu"

"Owh, iya ka?"

Hihi. Saya memang cepat mesra dengan makcik-makcik.

"Kak Sarah, kata ada 4 orang. Mana lagi 3 orang?

"Hihi, Kak Sarah, sahabat kat belakang tu, sorang tak sampai lagi"

"Sorang lagi?"

"Anti la"

"Owh, ana masuk dalam senarai jugak ke?"

"Aisyah aisyah"

"Hihihi"

Tiba-tiba..

"MasyaALLAH, Aisyah ni ka?"

Kak Nash, kakak Tingkatan 5 di sekolah saya menyapa saya dengan memjinjing beg besar. Macam nak pergi jauh je.

"Ya ALLAH Kak Nash. Lupa Kak Nash duk Johor sekarang. Alahai, Aisyah ni suka cari jalan susah. Padahal mesej kat Kak Nash pun senang. Aduhai"

"Tulah Aisyah. Lupa kat Kak Nash. Pelik juga Kak Nash tau. Ada orang kata, sahibah dari Terengganu nak tumpang sorang, nama Aisyah. Kak Nash dah agak awak, Mana ada dah orang lain Aisyah yang suka p program ni. Tapi, pelik jugak. Awak buat apa kat Johor?"

"Cari boyfren untuk Kak Nash. Hihihi. Tak dela. Ziarah makcik ana"

Hihihi. Tengok, saya ada 3 cara senang untuk menghubungi Cik Supini melalui mereka yang saya kenal dan rapat. Tapi, ALLAH susun saya kenal Cik Supini melalui Kak Nadiah.

Special for Kak Nadiah..
Kak Nadiah, tengok.. ALLAH susun supaya kita berukhuwah. Kak Nadiah kena hargai tau Ukhuwah kita ni. Hik3. Kena belanja ana cadbury blackforest banyak-banyak.

Naik bus, ayah saya telefon. Bimbangkan anak dara dia sorang ni. Padahal, bukan 1st time naik bus. Dulu, pernah naik sorang-sorang. Thanx ayah for concerning me.

Sebenarnya, ramai yang tidak mengerahui saya ke PEWARIS. Saja saya sorokkan. Nak buat suprise la katakan. Sampai-sampai di sana............

Dah nak Asar. Saya sambung nanti dalam Siri 2. Moga ALLAH sayang kalian

Aisyah Ulya
Ketinggian Sahsiah Matlamat Utamanya
Wednesday 24 Dec 2008 4:13 pm

Tuesday, December 23, 2008

Kem Pewaris Kebangsaan Haluan 4

Hi hi hi. Saya titipkan gambar buat kalian. Pengalaman ini sunguh bermakna sehingga saya tidak mampu mencoretnya di sini. Hihihi. Jika ALLAH izinkan saya punya masa, insyaALLAH saya akan berkongsi. Banyak cerita saya di sini. Dan yang paling seronok aktiviti "Nadi Kehidupan". Banyak sebabnya. Tapi, yang ini tidak boleh dikongsi. SIRR. Apa-apa pun, saya mohon kalian doakan saya agar menjadi fatayat yang berguna untuk ummah.

Wah, segak semuanya
Tapi kenapa sebelah kiri tuh condong sangat?
Moga kalian menjadi syabab dan jundullah

Tak seimbang
Belah kanan ada seorang yang tinggi sangat
Jangan marah ya Kak Iffah
Tenggelam ana dibuatnya
Kih3

Aisyah Ulya
Ketinggian Sahsiah Matlamat Utamanya
Tuesday 23 Dec 2008 10:08 am

Sahabat....

Sahabat..

Aku mencintaimu kerna Rasulullah memerintahkan aku mencintaimu. Ya,tidak beriman seseorang itu sehingga dia mencintai saudaranya sepertimana dia mencintai dirinya sendiri.

Sahabatku yang sangat aku cintai..

Sungguh,jalan yang kita lalui ini bukan jalan yang indah dan mudah. Jalan ini matlamatnya cantik dan mengkagumkan.Tapi, sungguh tidak dapat aku janjikan kepadamu jalan ini akan senang kau lalui. Bukankah sejarah membuktikannya, haq yang ingin dibawa tentu sekali akan ditentang.

Sahabat..

Bukankah dalam kita berdiskusi, seringkali kita ingatkan pejuang yang telah lama terkorban dulu? Sheikh Hassan Al Banna,ditembak di pasar. Kerna apa? Kerna dia membawa yang haq! Syed Qutb,nyawanya tercabut menemui Rabb nya di tiang gantung? Kerna apa? Kerna dia membawa yang haq. Sheikh Ahmad Yassin dibunuh dengan misil yahudi laknatullah di hadapan masjid di subuh yang hening. Kerna apa? Kerna dia juga membawa yang haq!

Amanah ini untuk kita,sahabatku.Amanah ini untuk orang seperti kalian. Bukanlah aku ingin menggoyahkan semangat wajamu dan bahkan tidak sesekali. Tetapi sahabat,yang pasti ingin aku ingatkan janji Allah terhadap orang yang menolong agamanya, Allah pasti akan membantu urusannya. Aku ingin ingatkanmu kasih sayangNya dan rahmatNya terhadap hamba yang diredhai Nya. Bukankah senang nanti bila Allah tanyakan kepada kita: Apa yang kau gunakan masa mudamu dan aku dan kau serentak menjawab :Ya Tuhanku, Ya Rabb, masa mudaku dan masa tuaku adalah aku letakkan pada jalanMu. Adalah untuk Kau. Hanya untuk hidup dalam redhaMu walau kami ditekan. Untuk hidup dalam cinta kami kepada Mu.

Sahabat…

Peluru, tali gantung, pedang yang tajam, bahkan tekanan yang kuat dari pengalaman kehidupan sememangnya boleh melemahkan sesiapa sahaja. Tapi bukan engkau. Engkau dibina dengan tarbiyah. Dihiasi keindahan akhlak. Dilahirkan sebagai pendukung agama ini. Biar siapa sahaja pun engkau, biar apa sahaja kata orang,kau terus menguatkan langkah menyusur jalan in. Aku yakin,kerna kau sahabatku.

Sahabatku yang dikasihi..

Tidak dapat aku janjikan kesenangan dan kemewahan mengikut jalan ini. Tidak dapat aku berikan nama dan pangkat. Tapi akan ku tawarkan yang lebih baik dari segala itu. Akan kuberikan doaku semoga kau teguh dalam jalan ini .Akan ku bersama kau melangkah membawa haq dalam jalan ini. Akan aku luka dan berdarah bersama kau. Kerna kita saudara yang saling mencintai kerna Nya.

Sungguh aku bersama mu.


Hadiah daripada Akhi Rafhan Ridha
Moga ALLAH sayang akhi dan kalian semua.

Aisyah Ulya
Ketinggian Sahsiah Matlamat Utamanya
Tuesday 23 Dec 2008 9:58 am

()^%*p/s*%^() Menghitung hari.... Result PMR keluar lagi 7 hari. Doakan saya.

Monday, December 22, 2008

Hurm.. Betul ke?

Saya masih terfikir. Ada yang saya dusta dalam blog saya? Tengahari tadi, kali pertama saya delete post dalam blog saya. Saya menerima comment daripada seseorang yang tidak diketahui, mengatakan saya berdusta dalam blog saya.

Masya-ALLAH. Saya sudah baca semula semua post yang ada dalam blog saya ini. Saya tidak ketemu apa-apa yang dusta. Semua yang saya tulis berkenaan apa yang berlaku pada diri saya. Saya amat kisah tentang hal ini.

Oleh kerana saya tidak mengenali commenter tu, jadi saya terpaksa tulis post ini. Saya ingin bertanya kepadanya apa yang dusta dalam blog saya. Mohon diberitahu segera. Mungkin ada yang saya terlepas pandang.

Saya harap commenter itu akan singgah lagi di blog saya dan akan membaca post ini.

"Wahai commenter, tolonglah kasi tau saya, apa yang dusta dalam blog saya? Hubungi saya di aurora_pinkygirl22@yahoo.com.my. Moga ALLAH sayang kamu"

Commenter itu meninggalkan komen tanpa nama. Jadi, saya terpaksa buat begini. Terima kasih kepada commenter itu. Tapi, saya mohon anda berterus-terang dengan saya. Mungkinkah saya ada mengambil mana-mana post di dalam blog anda? Mustahil, seingat saya. Semua post bukan dari taipan saya yang ditayangkan di blog saya berizin dan tertera nama penulisnya.

Jadi saya mohon. Tolonglah. Apa yang DUSTA di dalam blog saya....?? Jangan segan dan jangan takut. Saya akan menerima kenyataan apa yang dusta di dalam blog saya itu sebaiknya. Kalau boleh, secepat mungkin. Iyalah, saya bimbang apabila ada perkara yang dusta di dalam blog saya. Ramai yang baca, dan tentunya saya akan mendapat dosa kerana menyebarkan perkara dusta. Mohon diberitahu ya.

Moga ALLAH sayang kalian, especially si commenter itu.

Aisyah Ulya
Ketinggian Sahsiah Matlamat Utamanya
Monday 22 Dec 2008 5:41 pm

Sunday, December 14, 2008

^_^ Maaf maaf maaf

Salam sejahtera buat semua..

Masya-ALLAH. Tak sedar yang dah lama tak posting kat blog. Tadi bila baca comment daripada Ayah Nik baru la tersedar.

Seingat saya, blog ini tak menerima post baru sejak Hari Raya Aidiladha. Wish note untuk Aidiladha pun tak buat.

Macam-macam yang berlaku. Memang tak sempat nak berblog. Malam raya, kena masak lontong. Hihi. Sayur lodeh. Nanti ada pula yang tak tahu. Hihi. Lontong pula, tak jadi sebab santan tak elok. Membazir satu periuk. Jadi juadah untuk angsa belakang rumah.

Saya beraya di rumah tok (nenek) sebelah mak. Memang setiap tahun macam ni. Tak pernah raya haji sebelah ayah dulu. Hihi. Iyelah, rumah di kampung mak. Tahun ni, kami korban 3 ekor lembu. Seronok. Dapat kumpul ramai-ramai. Saya jadi cameraman je. Then, pack and deliver daging untuk orang kampung. Tengah pack tu, jumpa bat ping pong di celah-celah daging. Hihi. Nanti saya tunjuk gambar.

Esoknya pula, korban di sekolah saya. Bawah sebuah organisasi NGO iaitu HALUAN. 6 ekor lembu habis ditumpaskan. Lokasi di belakang aspura. Hihi. Tengokla apa dah jadi dengan ampaian aspura. Hihi. Penuh darah lembu. Hihi.

Then, ada aqiqah di rumah bapa saudara saya sebelah ayah. Tolong makan saja.

Hari Khamis dan Jumaat, saya pergi ke Misi Kemasyarakatan Untuk Mangsa Banjir di Taman Pusu 3, Gong Badak, Terengganu tajaan HALUAN. Banyak pengalaman yang saya dapat. Bakal diceritakan di dalam post lain. Jumaat malam tu pula, ada taklimat tentang Misi Kemasyarakatan Untuk Mangsa Banjir di Pekan, Pahang. Sekadar menuntut ilmu. I'll not attend that. Ada urusan lain. Insya-ALLAH. Tapi, tidak rugi ke sana. Cikgu Ishak memberi kami peringatan tentang pelbagai perkara.

"Masya-ALLAH, banyaknya yang aku kena pikul. Sempat ke? Sekolah, masyarakat..! Masya-ALLAH"

Monolog hati. Betul la pesanan Imam Hassan Al Banna "Tanggungjawab kita melebihi masa yang ada". Ya ALLAH, moga fasa fatayat aku ini diperjuangkan untuk thoriq Dakwah dan Tarbiyah, untuk Deen-Mu. Kalian doakan saya ya.

(Merenung Seketika......)

Ok, sambung lagi. Hari Sabtu pula, ada amal jamaie di SMASKL. Kena susun-susun katil untuk adik-adik Tingkatan 1 yang akan intensif. Seronok intensif ni. Moga adik-adik yang bakal datang dapat menyesuaikan diri. Ya ALLAH, berilah aku sedikit ruang untuk bersama mereka sewaktu intensif ini. Memang saya agak sibuk. Tapi, mohon ALLAH bagi masa. Mereka perlu kami. faham-fahamla kan macam mana pelajar Tahun 6 yang bakal menjadi Tingkatan 1. Perlu dipandu betul-betul agar mereka sedar dan sanggup dikorbankan seluruh hidup mereka untuk Islam. Tak mustahil jika mereka faham. Malah lebih mula untuk mereka amal (bekerja). Doakan mereka.

Jadi, hari ini saya ke bandar bertemankan Kak Nasibah untuk mengurus sim card saya yang ada sedikit masalah. Rasa tak selesa di bandar. Ayah pula selalu telefon supaya pulang cepat. Pulang menaiki bas keseorangan. Bertaaruf dengan seorang makcik yang menuju ke kampungnya di Kerteh. Banyak yang kami sembang. Anak-anaknya comel. Moga ALLAH sayang makcik tu (Ya ALLAH, lupa nak tanya nama). Tak apa lah, moga dia dapat sesuatu yang bermanfaat daripada perbualan kami. Tolong doakan ya.

Jadi, sekarang saya luangkan sedikit masa untuk berblog. Kalau ada yang perasan, post saya kali ini nampak macam tergesa-gesa. Memang tengah rushing. Saya perlu packing barang. Akan turun ke Melaka dan Johor dan naik ke Wilayah Tengah dan Utara untuk pelbagai hal. Moga penat lelah saya diredhai ALLAH. Kalian doakan ya.

Special for Ayah Nik...

Semua gambar, video tentang cerita-cerita di atas akan Angah letak di sini dan Youtube selepas balik daripada Johor. Tuh pun tak tahu bila boleh balik sebab kena jaga Najmi. Mak Ang kena tanda kertas SPM (kot). Jadi, Mak Ang mintak tolong Angah jaga Najmi. Maaf ya.

Ok, maaf sekali lagi. Agak rushing. Moga ALLAH sayang kalian.

Aisyah Ulya
Ketinggian Sahsiah Matlamat Utamanya
Sunday 14 Dec 2008 4:53 pm

Friday, December 5, 2008

Pizza Malaysia

Hudus kan? Iyelah bih bukan yang mak n ayah saya buat.

Perghhh.. Baru habis makan Pancake with Coconut wonder. Kihkih. Tak dak pa pun. Lembeng Nyiur je. Tapi, best..!! Dah la lapar. Makan 1 family dalam talam. Masuk dengan sepupu saya, Asyraf. Makin la kecoh. 3 biji ja pun. Tapi, alhamdulillah kenyang.

Mak and ayah masakkan. Chef Aisyah nak berehat. Hihi. Makan pula dengan Gulai Ayam Kampung, juadah lunch tadi. Memang mengancam.

Sekadar hiasan semata-mata
Yang mak saya buat lagi bezz...!!

p/s Orang-orang kat oversea, kalau teringin nak makan buatlah PIZZA MALAYSIA ini. Boleh comercial kat sana. Lagi-lagi, yang duduk kat Jordan tu. Homemate 3 orang tuuuu..

Moga ALLAH sayang kalian.

Aisyah Ulya
Ketinggian Sahsiah Matlamat Utamanya
Friday 5 Dec 2008 9:30 pm

Monday, December 1, 2008

Terengganu banjir lagi...

Salam Sejahtera..

Nampaknya, ALLAH izin Terengganu dilanda bah yang agak besar tahun ni. Rumah sepupu saya yang hanya 500 meter daripada rumah saya, sedang berenang-renang di dalam air. Oleh kerana rumah saya terletak di kawasan yang agak tinggi, jadi risiko untuk banjir agak tipis. Namun, ALLAH boleh lakukan apa sahaja.

Sekarang, ayah saya tersekat dan tidak dapat pulang ke rumah dek air yang melintas di jalan raya agak laju. Tinggallah saya dan adik saya di rumah. Abang saya telah ke rumah sepupu saya untuk menolong mereka mengangkut barangan di dalam rumah ke tempat tinggi. Alhamdulillah rumah dua tingkat. Tingkat bawa, airnya paras pinggang. Tinggi kan?

Kalau kat luar, air pada paras dada. Tenggelam kereta bapa saudara saya. Alhamdulillah sempat sedar,. Kalau tak, innalillahiwainnailaihi rajiuun la kereta tu. Hihihi

Tak tersangka sebegini teruk banjirnya. Banjir yang paling teruk pernah kami di kampung ini alami ketika 2003 iaitu sewaktu saya Darjah 5. Air dalam rumah sepupu saya paras dada. Memang agak dasyat la.

Hari Sabtu lepas, air pada paras paha sahaja. Saya sempatlah merasa air banjir tu. Main-main air la katakan. Iyelah dah lama tak mandi. Ayah da siap beli tiub tayar kereta, buat jadi pelampung. Kami di kampung, selalu gunakan barangan terpakai. Tak perlu keluar duit banyak-banyak untuk beli pelampung. Harganya pun RM1.50 jer.. Hihi. Kalau beli pelampung, adalah belas-belas juga. Hihihi.

Seronok tau mandi banjir ni. Lagi-lagi dengan sepupu yang nakal. Syok pula duk usik-usik sepupu-sepupu yang masih kecil. Hihi. Pergi-pergi nampak dua bijik tayar lori tersadai di pinggir pagar.

"Mesti buat pelampung ni"

Best tau..!! Rugi siapa yang tinggal di bandar. Kalau banjir pun, duk sibuk nak mengangkut barang je lah. Hihi. Memang seronok tak terkata. Dan, pada hari tu juga lah saya terpaksa pakai tudung selain tudung labuh dalam hidup saya.

Jujurnya saya katakan, sejak Tingkatan 1 sehinggalah sekarang, kecuali di dalam rumah, saya hanya akan memakai tudung labuh. Cuma ada 2 kali sahaja. pada hari raya kedua tahun ni dan sewaktu saya mandi banjir Sabtu lalu.

Pada hari raya tu, ALLAH hijabkan pandangan saya. Saya langsung tak nampak tudung labuh yang sesuai warnanya dengan baju saya, warna biru. Tapi ALLAH izinkan saya nampak tudung turki yang warnanya biru. Tudung turki ni, yang biasa kita nampak kat kedai tu. Yang bidang 60. Labuh, labuh jugak cuma rasa macam tak lengkap je. Entahla kenapa. Pelik juga. Dah terbiasa dengan tudung labuh, bila pakai yang lain rasa macam kurang. Hihi

Pula tu, pergi beraya di rumah kawan ayah saya. Pelik pak cik tu nampak saya bertudung begini. Rasa macam nak balik duduk kat rumah je. Tapi nak buat macam mana. Sepupu pun ramai yang terkejut. Hihi.

"Hey Angah!! Jadi Wahida Wassini?"
"Angah eh, tudung abis dibasuh ke?"

"Hihihi, tak dak aih, dop jupe cari tudung warna biru. Pakai jelah yang mana ada"

Jawab saya bersahaja. Tak nak debat panjang. Yang kes mandi banjir tu, saya daripada bandar sebenarnya. Lengkap berbaju kurung dan bertudung labuh. Bila ayah kata nak main air. Berkerut dahi saya.

"Ayah, angah mana bawak baju. Balik dumoh dulu lah"

"Mana sempat dah angah. Kekgi dop puas pulok"

"Dah tu, nak berenang pakai baju kurung ke? Angah tak bawak tudung spare. Kekgi balik, nak pakai tudung apa?"

"Pinjam dulu dengan sapa-sapa"

Adus. Susah gini. Memang saya boleh pinjam baju dan sleuar sepupu-sepupu saya. Tapi, sepupu-sepupu saya mana ada tudung labuh. Sampai aje, rasa macam tak percaya kena harung air paras pinggang dengan baju kurung ni.

Budak-budak kampung yang lain semuany bertumpu pada family kami. Ya ALLAH, janganlah bagi hanyut. Adik-beradik saya semuanya gelak. Budak-budak kampung ni kenal saya. dan saya kenal mereka. Iyalah, kawan masa PASTI (tadika) dulu. Malu.

"Angah boleh ke ngarung nih? Tak yah gi la, duk dalam kete je"
"Ntah angah ni, nanti lemas susah pulak!"

"Ah, biarlah! Angah nak pi gak. Mana aci..!"

Kami pun bergerak jer. Kelakar. Hanya ALLAH yang tahu. Hihi. Dah la kena bawak beg berat. Semua handphone, beg duit dan barang-barang lain ada dalam ni.

"Tak apelah, pakai jelah tudung sapa-sapa. Janji mase aku balik satgi, dalam pejalanan, aku pakai tudung aku nih.."

Hihi. Memang seronok la. Guna tiub jadi pelampung. Ambil tayar jadi port nak terjun dalam air. Memang syok. Sekali lagi saya cakap. Rugilah siapa yang tinggal di bandar.

Cerita pasal ni, ingat pula kejadian Jumaat lepas. Saya, ayah dan adik perempuan saya dalam perjalanan ke sekolah. Ada Ijtima' Am. Mak saya dah ada di sekolah. Temankan kakak-kakak SPM. On the way tu, kami singgah kat pasar Rusila. Memang dah agak nak hujan, jadi saya bawalah payung. Ayah saya pergi cari sayur-sayuran dan saya dan Nabila pergi beli makanan.

Berhenti kat gerai burger, hujan lebat. Memang sungguh lebat. Dah la pasar ni, seberang pantai je. Kuatlah anginnya. Kesian pula tengok pak cik dan mak cik yang menjual. Macam manalah nanti. Herm. Sedih pula. Saya i, tak payah nak cerita lah. Basah satu badan. Semua orang menumpang di mana-mana gerai. Saya tengok jam.

"Dah lambat ni. Tak sempat nak pi Ijtima' nanti"

Saya pula teringat pula, mak nak makan Nasi Kerabu. Adus, gerai tu jauh ke dalam lagi. Kena basah lagi lah ni. Saya pergi juga. Adik saya dah meronta nak balik.

"Angah cepatla gi kat kete. basah da adik ni..!"

"Ya, ya.. Nak balik lah ni.. Sabar ya.."

"Dah tu, kenapa masuk ke dalam lagi ni. Cepatlah... Adik sejuk ni...!"

"Sabar, sabar.. Sikit je lagi. Angah nak belikan Nasi Kerabu untuk mak. Mak nak makan. Sabar yer.. Kalau tanak ikut, angah tinggal adik dengan orang yang jual ikan tu. Nak?"

"Ok ok.. Adik ikut.."

Hihi. Kesian pula. Tapi, nak buat macam mana. Saya terfikir jalan short-cut. Saya memang dah fasih dengan pasar ni. Kecil-kecil dulu, memang tak miss pergi pasar ni. Mesti ada yang pelik. Bukan apa, ni bukan pasar saja. Dalam pukul 9.30 pagi, Tuk Guru Haji Hadi akan mengajar kitab agama. Saya bukannya dengar. Duk bermain dengan sepupu-sepupu. Jalan-jalan. Kecil lagi lah katakan.

"Kalau nak guna shortcut, kena guna lorong yang ramai budak laki darul quran ni. Adus, susah juga. Kalau ada ayah, takpelah jugak"

Monolog hati. Memang lorong ni, ramai budak lelaki Maahad Darul Quran Rusila ni. Yang berserban dan berjubah semuanya. Tapi, saya endahkan. Lalu juga. Darurat. Hihi. Memang jarang sangat lalu ikut sini.

"Mek, mari duk sini lu. Basoh tu..!"

Seorang pak cik tua menyapa saya. Saya cuma tersenyum. Kalau cakap pun, bukannya dengar. Lebat sangat hujan. Dipendekkan cerita. Tak jadi pi Ijtima', balik rumah. Basah lecun. Ayah je yang pergi. Ana duk rumah, jaga adik.

Hihi. Baru seminit dua tadi, rumah saya dikunjungi oleh cousins dan aunt saya atau lebih enak didengari, flood victims. Hihi. Nampaknya, rumah saya jadi port untuk mereka. Kelakar pula dengar cerita mereka.

Oklah, got to go now. Dah kata jadi port flood victim, kenalah sedia banyak makanan. Saya kena masak macam-macam ni. Mak outsation ke Kota Bharu. Kalian doakan saya larat nak layan cousins saya yang banyak kerenah. Tambah lagi haiwan kat rumah saya. Selama ni, ada angsa, ikan, n Mickey (kucing) aje. Hari ni, tambah hamster cousins saya punya.

Ok. Menu malam ni, nasi goreng je. Makanan untuk flood victims.. Hihi. Post ini hanya lah sekadar perkongsian. Moga ALLAH sayang kalian.

Aisyah Ulya
Ketinggian Sahsiah Matlamat Utamanya
Monday 1 Dec 2008

Sunday, November 30, 2008

Selamat Berperang Jundullah Semua....!!

Tingkatan 5 Ibn Sina 2008

Di MATRI 08

Entah di mana

Lawatan depa

Kem F1 2007 - Jadi FC

Kem Kepimpinan F3 dan F4 2006

FC Kem Pemantapan Sahsiah F1 2007

FC lagi..

Dalam Kelas 2008 - Kak Athiroh sesat sorang

SMASKL dapat makcik dapur baru

Maen bnda plik sokmo

Entah di mana

Form 1 2005

Besnyek.. Ape daa.. Tinggal adik2 Form 1 sorang2 kat asrama.. Depa syok makan jagung..!!

Muhaimin Amad Syahed
Model SMASKL
Esok ada Pertandingan Tugu SMASKL
Nih depa practise..!!

Di MATRI 2007

No comment..!!

Salam Sejahtera.. Post saya kali ini berkisar tentang Gen 2 SMASKL. Tak lama lagi, dalam 2 hari ni, mereka akan tamat SPM. Hihi mesti seronok. Tapi, jangan ingat mudah, sebab selepas ini kalian akan menempuh satu medan yang lebih mencabar.

Jika kalian kata SPM susah, medan ini lebih susah. Lebih menguji iman dan lebih yang macam-macam lagi. Saya nak cakap pun, tak ada experience lagi. Tapi, masing-masing tahu lah kan. Masing-masing sedar mas'uliyyah yang harus dipikul.

Jadi, kat sini saya mahu memberi sedikit wasiat (cewah). Buat...

Naim
Zharif
Anas
Daud
Syafiq Klate
Syafiq Shahrin
Ali
Syahid
Rijal
Muhaimin
Tajuddin
Raji
Zubir
Shakirin
Saeed
Basyir
Auzan
Izul

Dalam Kenangan
Ahmad
Azlan
Ihsan
Ibrahim
(ini jer yang sempat ingat)

Deeni
Safwah
Nashrah
Khamsiah
Ramziah
Asuhana
Athiroh
Khalilah
Faatihah
Rufaidah
Rumaisa'

Dalam Kenangan
Najibah
Afifah

Saya harap kalian akan membawa bekal secukupnya untuk menghadapi medan masyarakat yang amat menguji. Yang mana di dalamnya,

# sesiapa yang mengamalkan ISLAM secara syamil dan kamil akan dianggap manusia pelik
# sesiapa yang memakai tudung labuh dianggap jelek
# sesiapa yang memakai kopiah ke kuliah dianggap kolot
# sesiapa yang tidak berpartner (couple) dianggap ketinggalan zaman
# sesiapa yang tiada boyfriend atau girlfriend dianggap tak laku
# sesiapa yang macam-macam dianggap macam-macam (faham-faham ek)

Jadi, saya di sini amat mengharapkan kalian agar tidak lagha dengan biah di luar sana. Ingat, kita adalah syabab dan fatayat ISLAM. ISLAM tiada pewaris selain kita. Jika kita pun asyik nak enjoy-enjoy macam mereka di luar sana, apa akan jadi..! Saya rasa kalian faham akan peranan masing-masing.

Dan jangan lupa, untuk doakan kami di sini. Kami masih amat lemah dan butuh akan nasihat serta doa kalian. Dan insyaALLAH kami tak akan lupa untuk mengrafa'kan tangan dan menghulurkan doa buat kalian. Kami juga mahu menyusun beribu-ribu jari, memohon kemaafan atas segala salah tak tersedar kata tak disenangi dan macam-macam lagi.

Doakan kesejahteraan iman kami. Moga tahun-tahun selepas ini lebih baik daripada tahun-tahun sebelum ini.

Buat pengunjung blog yang lain, ambillah apa-apa manfaat daripada blog ini. Moga ALLAH sayang kalian semua.

Menulis dengan sedikit sedih dan bersemangat serta perasaan pre-rindu..

p/s - Siapa yang rasa pernah jumpa gambar-gambar di atas, saya pinjam yerk.. Hik hik..!!

Aisyah Ulya
Ketinggian Sahsiah Matlamat Utamanya
Sunday 30 Nov 08 9:08 pm