* My Age *

Lilypie Kids Birthday tickers

* Selamat Hari Lahir *


I made this widget at MyFlashFetish.com.

Sunday, August 23, 2009

Apabila Aisyah menghargai

"Aisyah, jadi ke anti nak buat makan malam Rabu nanti?"

Solehah menyapa saya yang sedang enak makan setelah penat menggoreng ayat sewaktu menjawab Subjek Insya' beberapa hari yang lalu.

"Owh, yang pasal tu ek. InsyaALLAH, kalau tak ada apa-apa jadi lah. Tapi lepas kami abes kelas Physic la k."

"Korang ade kelas Physic ke? Baru je habis periksa. Daah ada kelas. Kesian kesian."

"Haha takpa. Jihad jihad."

"Iyelah tu. Nak makan apa sebenarnya ni?"

"Ha, yang itu rahsia. Tapi biasa-biasa je. Bukan banyak. Tapi kalau nak bawak makanan lain pun tak apa. Hihi"

Saya tersenyum. Solehah beredar.

Sebenarnya, saya telah merancang untuk membuat sedikit jamuan setelah kami usai Trial SMU baru-baru ini.

"Cah, jamuan ni nak sambut merdeka Trial ke?"

('Cah' panggilan manja sahabat-sahibah untuk saya)

"Erm, tak ada lah sangat sebab ana tak rase beban sangat untuk Trial ni. Cuma nak menghargai sesuatu......"

Saya tersenyum. Sahabat-sahabat saya mula ternganga.

"Menghargai??"

"Iye, menghargai sesuatu. Ha sudah-sudah, tak payah tanya. Antum datang makan je nanti and tolong sikit-sikit persiapan"

"Okey Madam Aisyah..!!"

Suatu malam, ayah saya menghantar barang untuk saya.

"Syah, apa dalam kotak Triset ni?"

Atiqah berada di sisi katil sambil menggoncangkan kotak tersebut.

"Eh, jangan goncang. Ai budak ini nak kena ni."

"Haha, ok ok. Sorry. Tapi apa dalam ni? Ana buka boleh tak?"

"Buka lah, tapi senyap-senyap sikit."

Lalu Atiqah membuka kotak tersebut.

"Wah, banyaknya cadbury...! Ada baju? Dari Bandung? Kejap-kejap, kenapa bukan Cadbury Blackforest? Ni baju apa? Peliknya...."

"Haha, apa-apa je la. Rabu malam nanti ana nak ajak makan cadbury tuh la. Sekali dengan 100 Plus kat bawah katil ni. Secret tau. Someone gives me the shirt and the cadbury."

"Owh patutla bukan blackforest. Sebab setahu ana, anti just makan blackforest je. Jap-jap, siapa kasi ni ha..."

Atiqah cuba mengusik.

"Adalaa.... Biarlah rahsia. Shhhhh..."

Saya meletakkan jari telunjuk di mulut lalu tersenyum dan mengenyit mata kepada Atiqah.

"Nakal betul Cik Aisyah ni."

Saya tersenyum lagi.

Pada malam yang diaturkan, saya berlari anak menuruni tangga daripada tingkat tiga, sehinggalah turun ke tingkat bawah. Saya bertemu Fatonah dan Bazilah.

"Dah ambil barang dalam dapur? Tak bukak kan plastik tu?"

"100 Plus dah ambil. Tapi barang yang anti kata plastik putih tu tak ada pun dalam peti"

Bazilah menjawab cemas.

"Haaa? Tak ada?? Ya ALLAH, camna boleh takde? Tulah main dish kita malam ni. Dah cek betul-betul?"

Saya benar-benar cemas. Fatonah pula menyambung jawapan Bazilah tadi.

"Kami tengok dalam peti besar je. Peti satu lagi tak la. Hihi"

"Owh, patutlah. Mana kunci. Meh ana ambil."

"Tak ada, tadi kami masuk pun sebab Muhammad and Naqiuddin buka."

"Okey.... Ana cari mereka nanti."

Saya bergegas, kerana sudah pukul 10:30 malam. Sahabat-sahabat saya sudah mengantuk. Kesian saya melihat mereka.

"Eh, tak payah buat la malam ni. Kesian kat korang. Kita buat esok ek...."

"Eh, tak apalah. Kesian anti Aisyah."

Fatonah memujuk saya. Terharu, rasa nak menangis pun ada. Jamuan kali ini, memang sepenuhnya menggunakan duit saya, except cadbury tu. 100 Plus, ais, air kotak susu, semua saya punya.

"Taaak, ana tak kisah pun. Tak apa.... Cuma kesian tengok korang mengantuk macam ni... Kita postpone esok k."

"Tak payah-tak payah. Kita buat malam ni je la."

Amirah menyambung. Lantas disambut Fatonah.

"Entah korang ni, senyum la sikit. Kesian kat Aisyah penat-penat nak buat parti untuk kita."

"Tak apa, ana tak kisah. Macam ni, siapa yang mengantuk pergi tidur dulu ya?"

Semua tidak mahu berganjak. Saya meneruskan pencarian kunci. Dipendekkan cerita, pukul 11.15 malam barulah saya berjaya mendapatkan cadbury. Ketika itu, rasa seronok sangat-sangat. Entah kenapa.

Saya bersama Fatin dan Wani berjalan seiringan ke kelas.

"Syukran Wani, Fatin sebab tolong ana."

"Alah, tak ada apa-apa lah. Kami juga yang nak makan nanti."

"Okey, okey...!"

Saya tersenyum. Tiba-tiba saya gusar.

"Cepat sikit... Takut nanti diaorang mengantuk... Tak best la nanti."

Ketika itu, saya berdoa sangat, apabila saya menjejakkan kaki ke dalam Kelas 4 Maliki nanti, semua orang tengah gembira...

Dari luar, saya dapat mendengar suara riuh, entah kenapa. Saya masuk dengan kaki kanan.

"Masya-ALLAH. Makan apa ni? Tak ajak ana..."

"Ha, syah! Jom makan roti canai dulu...!"

"Mana dapat?"

"Mak cik halaqah kami bagi tadi..."

"Oooo yeke... Naaaaak... Beshnye. Lama dah kan tak makan ramai-ramai macam ni..."

Saya menuangkan kuah kari ke atas roti canai. Seronok sangat ketika itu.

"Lama apa, kan kita selalu makan sama-sama macam ni."

"Hahahaha"

Kata-kata Shahidah disambut deraian tawa sahabat-sahabat saya yang lain.

"Oih, perlahan la sikit. Sahabat ada kat depan tu.... Tak, maksud ana makan ramai-ramai cincai-cincai macam ni. Tak ada pinggan, mangkuk. Terus makan on the spot atas pembalut roti canai ni. Wa, laparnye..."


Saya menjamah roti canai. Kali ini, saya tidak disuap orang. Lapar sangat. Hihi. Dalam masa 2 minit, 6 keping roti canai licin dihabiskan oleh kami.

(Ish ish ish. Sahibah SMASKL memang kuat makan excluded me. Hihi)

Tiba-tiba, kami disapa Pak Cik Zahari Ghani, merupakan orang kuat di sekolah kami.

"Ya ALLAH, makan apa ni?"

Kami tersengih semuanya. Sahibah Tingkatan 4 yang terkenal dengan keletahnya yang kelakar dan suka menyakat segera menjawab.

"Pak Cik nak? Best roti canai ni. Hihi."

Semua tergelak. Sahabat menoleh ke belakang, sambil tersenyum dan menggeleng kepala.

"Pak Cik tak nak. Ni dah lewat ni.. 11.30 dah. Nanti nak tidur pulak. Bila makanan tu nak cerna?"

"Alaaa pak cik, relaks je la. Kami dah habis trial. Merdeka...!! Jadi, tak tidur pun takpe."

"Owh... Ni jamuan merdeka trial la ni."

Semua tersengih lagi. Memang tahan nak tergelak masa tu.

Pakcik melihat kami makan, dan tersenyum lalu bersuara perlahan.

"MasyaALLAH, banyaknya makan sorang-sorang. Patutlah gemuk semua..."

Pakcik menggembungkan pipinya dan menggayakan seperti orang gemuk. Kami tergelak kuat. Sahabat yang terdengar pun gelak sekali.

"Pakcik, sampai hati pak cik cakap macam tu. Malu lah kami ada orang dengar. Haha."

"Pak cik bergurau je."

"Takpelah, kami tahu kami gemok-gemok."

"Fatonah, anti je yang gemok... Ana taaak..."

Saya menyakat Fatonah.

"Alah, padahal dia la paling kuat makan..."

Pak Cik tersenyum melihat kami. Iya, pak cik amat sayang generasi kami. Nakal-nakal semuanya.

Pak cik berlalu pergi ke tempat sahabat dan bersembang dengan mereka pula.

"Okey..! Sekarang semua pergi basuh tangan. Kita makan Aisyah pulak...!!"

Semua tergelak. Saya keluarkan cadbury daripada plastik.

"Waaaah..... Banyaknyaaa...!! Naaaak...!

Semua ternganga apabila melihat 2 bar besar Cadbury Fruit & Nut, 1 bar besar, dan 1 bar kecil Cadbury Balckforest.

"Aii, Aisyah ni memang gila cadbury la"

Saya tersenyum.....

"Ha, cepat bagi ucapan. Ana pun tak faham lagi apa matlamat anti buat makan ni.. Ke nak umum tarikh perkahwinan"

Saya mencubit Fatonah.

"Kawen-kawen tak main yer.. Ketuk dengan cadbury ni kang... Best ni, keras lagi baru keluar daripada peti."

Mereka tergelak.

"Ooooh lupa ada sahabat.. Dia malu... Kih kih kih. Aisyah Aisyah..."

Saya endahkan usikan mereka.

"Dah tu nak dengar tak ana cerita ni...?"

"Ok-ok...."

"Oklah, first of all ana nak ucap banyak-banyak time kaseh kat korang sebab sudi tunggu and hadiri majlis makan ana ni even dah lewat."

"Oooo, no hal. Sama-sama."

Wani menjawab, lantas dimarahi Solehah.

"Tunggu la Aisyah habis cakap dulu."

"Entah, kasi ana habis cakap dulu. Sebenarnya ana buat Chocolate Party ni sebab nak menghargai pemberian orang. Nampak tak kotak Triset tu? Kat dalam tu ada T-shirt dari Bandung. Ada orang kasi kat ana, sekali dengan 2 bar adbury Fruit & Nut ni. Ingat tak malam yang ana cerita ana telan madu setengah botol tu? Mulanya, ana nak makan cadbury ni time tu. Tapi rasa tak sampai hati nak makan."

"Siapa yang bagi tu?"

"Hahaha, adalah... Pastu sekali tu, ana terfikir kalau ana makan 2 bar besar sorang-sorang dalam bilik, tak ke gila gayanya. Hadiah ni ana dapat time cuti bulan Mei hari tu."

"Wah, lamanya...."

"Tulah pasal. Ni semua kes tak sampai hati nak makan. Sayang sangat. Pastu, ana takut expired. Jadi memang kena la makan jugak jugak. Tapi, ana terfikir nak makan macam mana. Tiba-tiba ALLAH bagi ana ilham, terbayang muka antum. Then, ana pun decide nak makan cadbury special ni dengan sahabat-sahabat yang ana sayang ni. Ana nak ada kenangan dengan cadbury ni. Pulak tu, kebetulan pula trial kita dah habis. Ana akan ingat tarikh ini. 19 Ogos 2009."

"Wah terharunya, nak menitik air mata."

Adibah mengesat-ngesat mata dengan kain tudung birunya.

"Aisyah, kenapa macam tu sekali? Anti sayang sangat ke orang yang bagi tu?"

"Haha, ana kan memang suka menghargai. Ana akan hargai semua apa yang orang bagi pada ana. Sebab tu dalam bilik ana, 3 3 laci meja tulis ana penuh dengan hadiah yang orang berikan, bukan ada buku."

"Hohoho... Dasyat dasyat."

"Sebenarnya dalam pack value ni ada 1 lagi cadbury wafer. Tapi ana dah makan di rumah hari tu. Ana dah basuh siap-siap wrapper dia, dan dah simpan dalam laci pun. Adik ana kata ana tak siuman sebab basuh and simpan sampah."

Saya jua tergelak sendiri dengan kelakuan pelik saya.

"Aisyah Aisyah. Anti memang selalu obses dalam hal 'hargai' ini."

Saya tersenyum. Kami pun makanlah cadbury tu......

Pukul 12 malam, kami ke kantin untuk membasuh tangan. Sebenarnya nak jalan-jalan, sebab depan kelas Maliki sudah ada pili air.

"Eh, jom tangkap gambar kat bendera ni."

Adibah mengajak.

"Kejap, Ustaz Syafiq ada tak? Tak pasal-pasal naya kita kena tangkap dengan dia."

"Alaa, relax je... Kita kan dah habis trial. Lagipun kalu dia nak tangkap, kita lari macam hari tu. Biar dia kejar kita. Hahaha. Don't worry, Aisyah ada. Hihi."

(Ish ish ish) Memang nakal. Malam itu, saya tidur pukul 3.00 pagi. Bersembang dengan sahabat-sahabat saya, mengimbau memori lama...... Seronok....! Dan akhirnya sahabat-sahabat saya tahu siapakah gerangan orang yang terlalu amat 'baik hati' tersebut, sanggup bagi saya chocolate walaupun saya ini nakal. Kalian nak tahu juga? Hehehe, biarlah ALLAH, saya, dan sahabat-sahabat saya sahaja tahu. =)

Cadbury Party
19 Ogos 2009
Kelas 4 Sastera Al Maliki

Yummmy....!!

Sudah tinggal kenangan

Jom kira.. 1 bar = 5 x 9 = 45 x 2 bar = 90 petak kecil cadbury
90 petak bahagi 20 orang = 4.5 setiap seorang

^_^ Kami pakat makan dan suap ja sebenarnya ^_^

Cadbury + 100 Plus + Susu + Madu= ^0^

Saya seronok sangat ketika itu. Walaupun ketika itu hanya ada 10 orang sahaja yang menghadiri Chocolate Party tersebut, saya tetap gembira. 10 orang lagi mungkin sudah penat. Kami sudah simpankan untuk mereka. Daaaaan, lepas tu ada juga la adegan nakal yang kami lakukan dengan cadbury tu. Yang tu tak boleh cerita. AIB..! Hehehe.

Mereka juga sangat gembira, kerana saya menghargai mereka. Sanggup berkongsi sesuatu yang amat saya sayang dengan mereka, habiskan duit untuk mereka. Saya tidak kisah berhabis duit untuk mereka yang saya sayang.

Buat pemberi Cadbury tadi, terima kasih banyak-banyak ye. Lain kali bagi lagi. Heheheheheh.

Ya ALLAH, terima kasih kerana mengurniakan aku hidup yang bahagia ini. Mengurniakan aku, mereka yang amat-amat sayang kepadaku. Alhamdulillah. Thanks a lot because landing on my life, sweetheart..!

Pesanan daripada saya

Belajarlah untuk menghargai sesuatu yang ada di sekeliling kita. Jangan berharap untuk dihargai sekiranya kita sendiri tidak menghargai. Macam saya, walaupun banyak sangat ujian dan cabaran ALLAH datangkan kepada saya, saya still bahagia kerana saya menghargai apa yang ada. Hasilnya, saya juga dihargai.....

Tak percaya? Cubalah.

P/s - Saya belum buka lagi T-shirt Bandung tu, masih kemas dalam plastik. Saya terfikir. Bila nak pakai ye? =)

Moga ALLAH sayang pemberi hadiah itu
Moga ALLAH sayang sahabat-sahabat saya
Moga ALLAH sayang Aisyah

Aisyah Ulya
Ketinggian Sahsiah Matlamat Utamanya
Sunday 23 August 2009 9:37 am

5 comments:

Bakal translator said...

nice job aisyah! n kim salam kat sume.wassalam

.:Masyi:. said...

wah!! perkongsian yang menarik..mengingatkan akak mase zaman skolah2 dulu...bersama kawan2..sefikrah...

hargailah salagi masih berkesempatan..ye dik..

MNazrul said...

best lah kak aisyah.....interesting story....kirim salam saya pd amar...


moga allah loves you....

abid abdi said...

semoga kebahagian kamu akn berkekalan.. aminn..

terry bogart said...

ha3.. sahibah mana2 pun perngai suka buat hal..

anyway..ana suka cadbury yg cover warna biru, hu3..

ur princip regarding "mnghargai" present form someone was so cold n good..

p/s..korang memang asyik buat pasal eaa?..baca yg post2 lain, semua crta korang blari dari ustz la, ustaz kejar la..ha3