* My Age *

Lilypie Kids Birthday tickers

* Selamat Hari Lahir *


I made this widget at MyFlashFetish.com.

Friday, August 21, 2009

Puisi Comel

Saya membelek kertas yang saya ambil daripada tangan Nisa', adik Tingkatan 2.

"Kak Aisyah selalu duduk depan kalau ada majlis ilmu. Tak aci"

"Siapa cepat dia dapat"

Jawab saya sambil tersenyum. Malam tersebut iaitu pada 13 Ogos lalu, HALUAN Terengganu, dengan kerjasama Koperasi Mesra-Net, Sekolah Menengah Agama Kampung Laut, dan Sekolah Rendah Ibn Qayyim telah menganjurkan Forum Marhaban Ramadhan sempena Ramadhan yang bakal menjelma.

"Kertas apa ni Nisa'? Nak satu boleh?"

"Tak boleh, kertas ni makcik-makcik je yang dapat"

"Alaa, Kak Aisyah pun makcik jugak. Kan kan kan?"

Semua yang mendengar tersengih lantas menyebut serentak.

"Mak Cik Aisyah. Hahaha"

"Okey, tak kisah la apa-apa pun. Kak Aisyah ambil satu ya?"

"Ye la Mak Cik Aisyah"

Saya tersenyum lantas dicubit Nisa'. Simple benar pemplet untuk tetamu kali ini. Saya membelek-belek, sehingga mata saya menangkap deretan huruf di muka surat belakang pemplet tersebut.

"Siapa buat puisi ini? Ustaz Rajaie ka? Haha"

"Ade pulak Kak Aisyah ni. Ustaz panel, bukan mengarang puisi"

"Kak Aisyah bergurau je. Tapi siapa yang buat. Comel puisinya. Mendalam maknanya even tak berbunga"

"Ye eh? Ana pun tak tahu Kak Aisyah"

Saya membuka buku catatan sebaik sahaja mendengar pengerusi forum bersuara. Pak Cik Saufi orangnya. Saya mengangkat kepala.

"Hensem kan ustaz-ustaz kita? Hihi"

"Kak Aisyah ni ada-ada ja. Ayat ni ayat perli atau fakta"

"Hensem dengan nur di wajah mereka......"

Saya tersenyum. Tenang melihat ahli panel yang kedua-duanya terdiri daripada murabbi saya. Ayahanda Mudir dan Ustaz Rajaie.

Saya tersenyum. Bersyukur.......

Musim Syaaban kian pergi
Ertinya Ramadhan mula kembali
Sebulan kita menahan diri
Nafsu dan hawa dipagari
Empayar puasa dilayari
Tanda suruhan Ilahi ditaati

Sehari semalam beribadah
Munajat syukur buat Ilahi
Amal ibadah diagndakan
Kerja bakti dibanyakkan
Letih penat tak kedengaran

sebelum menjadi tetamu ini
Rapikan dirimu terlebih dahulu
Isikan hatimu cahaya sakinah
Quran sumber barakah

Hari berlalu usah dibiarkan
Ambil peluang kebaikan
Lupakan karat kemungkaran
Usir lumpur kelalaian
Agar Ramadhan dimanfaatkan
Nur di Hari Perhintungan


Oleh : Unknown (ada di pemplet)
*********************************************************

Moga ALLAH sayang saya
Moga ALLAH sayang kalian

Aisyah Ulya
Ketinggian Sahsiah Matlamat Utamanya
Friday 21 August 2009 6:41 pm

2 comments:

Bakal translator said...

happy ramadan!!!
visit la blog zatul,www.zatulhere.blogspot.com/

mohd nazrul azham bin rosdi said...

kak aisyah puisi tu abang said buatlah.....