* My Age *

Lilypie Kids Birthday tickers

* Selamat Hari Lahir *


I made this widget at MyFlashFetish.com.

Friday, August 21, 2009

Untungkah aku?

Kaki menjejak rumput karpet di halaman rumahku. Penat... Bagasi diangkat satu-persatu.

"Malam ini solah terawih......"

Tak percaya cepatnya masa berlalu. Baru sebentar berlalu adegan saya menangis dengan Shatirah pada Ramadhan yang lalu. Saya ada nukilkan dalam blog ini dalam post Ramadhan Kareem. Seronok pula apabila terkenang kembali. Saya tersenyum sendiri.

Namun fikiran saya menerawang, memutar kembali memori Sambutan Ramadhan saban tahun di sekolah kesayangan saya. Macam tidak percaya, tahun ini merupakan tahun pertama saya menyambut Ramadhan di rumah sejak Tingkatan 1.

Kadang-kadang hati rasa pilu, tidak dapat bersalaman dan bermaafan dengan sahabat-sahabat yang saya cintai pada malam pertama Ramadhan sepertimana yang berlaku dalam post tadi. Seronok benar apabila bersama sahabat seperjuangan, sefikrah kita melalui Madrasah Ramadhan yang peluangnya hanya sekali setiap tahun.

Ghalibnya di sekolah saya, kehangatannya sudah terasa lebih kurang sebulan sebelum Ramadhan. Namun atas individu masing-masing, yang mana beban rindu untuk beramal dalam bulan Ramadhan sudah tidak tertahan mesti akan melonjak gembira. Memang seronok.

"Besnye puasa nanti. Ingat tak tahun lepas.... bla... bla... bla..."

Sering meniti di bibir-bibir kami tentang memori, memori Ramadhan. Masing-masing punya memori tersendiri. Saya tersenyum lagi.

Malah tahun ini saya dilantik mejadi antara Majlis Tertinggi Jawatankuasa Ihya' Ramadhan. Berat juga sebenarnya, dengan waktu itu ALLAH uji saya dengan pelbagai hal. Rasa beban, namun dipujuk hati ini agar husnuzon dengan segala ketetapan ALLAH. Setiap apa yang berlaku ada hikmahnya.

Pening juga nak merancang agar Ramadhan kali ini lebih baik daripada Ramadhan sebelumnya. Rasa berat tak tertanggung.

"Macam mana nak pastikan pelajar dapat merasai kehadiran Ramadhan bakal tiba?"
"Iftar nanti macam mana"
"Adik-adik Tingkatan 1 dah sedia ke?"

Oh, macam-macam! Saban tahun, perjalanan harian pada waktu asrama sepenuhnya dirancang oleh kami, Jawatankuasa Ihya' Ramadhan. Pihak pentadbiran menyerahkan amanah tersebut kepada kami 100%. Pening juga. Macam-macam hal dan konflik berlaku. Hanya ALLAH yang tahu. Ditambah pula Ramadhan tahun ini jatuh setelah usainya Trial PMRU dan SMU, kemudian disambut pula di rumah. Semua ini agak menyukarkan.

Semua sugul. Namun kami bangkit dengan kata-kata Akh Faizuddin, selaku Pengarah kami memberi semangat dalam ucapan penutupnya ketika mesyuarat kali pertama baru-baru ini.

"Okey, kerja kita sekarang cuma berusaha dan terus berusaha dengan sebaik yang mungkin. walaupun banyak yang ALLAH uji. Ingat, ALLAH menilai usaha kita. Bukan pada hasil daripada setiap amal yang kita kerjakan. Sebab kalau ALLAH nilai natijah..... (dia menarik nafas) Maka sia-sialah amal Islamiy yang dilaksanakan oleh Imam Hasan Al-Banna, Syed Qutb dan mujahid yang lain"

Saya menarik nafas lega. Alhamdulillah kami punya pemimpin sebegini.

Untungkah aku? Aisyah, awak beruntung sangat sangat sangat. Beberapa jam lagi kita akan bakal menjadi tetamu Ramadhan. Ditambah pula saya antara mereka yang bertungkus lumus merancang perjalanan Ramadhan di sekolah.

Pagi tadi pula, ALLAH memberi saya teguran. Satu peristiwa telah berlaku. Peristiwa yang bakal mengubah diri saya, menguatkan semangat saya untuk memasuki Ramadhan sehingga saya menangis di sisi katil bertemankan Fatonah dan Atiqah. Peristiwa apa? Biarlah ALLAH, saya, Atiqah, dan Fatonah sahaja mengetahui.

Maka jawapan bagi 'UNTUNGKAH AKU?' adalah semestinya YA...!!!!

Hidup ini satu perjuangan. Maka teruskanlah perjuangan dalam bulan Ramadhan ini. Jadi yang lebih baik ya Aisyah. Tunjukkan rasa syukur kamu setiap masa.

Aisyah kini amat butuh doa kalian. Agar dia makin baik semua aspek........... Ameen.

Rindu saat-saat menyambut Ramadhan di sekolah.

Moga ALLAH sayang sekolah saya
Moga ALLAH sayang Aisyah
Moga ALLAH sayang kalian

Aisyah Ulya
Ketinggian Sahsiah Matlamat Utamanya
Friday 21 August 2009 6:16 pm

No comments: