* My Age *

Lilypie Kids Birthday tickers

* Selamat Hari Lahir *


I made this widget at MyFlashFetish.com.

Friday, May 14, 2010

Warkah Rindu daripada Aisyah Ulya

* Maafkan saya. Saya terpaksa delete sebahagian daripada post ini. Demi menjaga hati-hati yang ada, khususnya hati saya sendiri. Buat sahibah yang saya sayangi, yang tidak saya ketahui siapa dia sehingga saat ini, maafkan saya ya. Saya sudah simpan apa yang kamu tulis. Simpan elok-elok dalam hardisk saya, dan paling special saya sudah simpankan dalam hati saya ini. :) Terima kasih sangat-sangat ya. Saya tahu benar sahibah-sahibah saya sungguh berlapang dada dan mereka amat memahami. Tak marah kan? :) Saaayang antunna semua.. Kalau marah, nanti balik cuti saya bawak banyak-banyak-banyak coklat untuk antum ya! Uhubbukunna fillah~

Alhamdulillah, setelah pelbagai ikhtiar akhirnya saya mampu mewakili Aisyah untuk menulis di sini. Saya merupakan salah seorang daripada sahibah beliau. Hari Rabu yang lepas, sebelum beliau pulang ke rumah, beliau ada serahkan sekeping surat dan amanahkan kepada mana-mana antara kami untuk menulis di blog beliau. Jadi, saya bersyukur kerana ALLAH telah memilih saya. Moga ALLAH menerima amalan saya ini sebagai amalan mulia di sisiNya. Ameen.

***********************************************************************************

12 May 2010
3:34 pm

Di Atas Katil
Dorm Iltizam
Blok A
SMAKL Tercinta

Allah, kuatkan aku. Rasululullah, terimalah aku sebagai umatmu.

Saya termenung, keseorangan.... Ya, keseorangan di satu sudut di dalam dorm ini. Rasa rindu, rindu yang teramat akan kelas dan sahabat sahibah Gen 4 khususnya. Saya amat dekat dengan mereka, akan tetapi saya langsung tidak mampu belajar bersama-sama mereka. Allah, musibah apa yang engkau timpakan ini. Aku sungguh rindu akan sahabat-sahibahku..

Semalam, saya berjalan-jalan di sekitar koridor kelas. Sudah lama tidak ke sekolah, ada juga perubahannya. Mata saya tertumpu pada sudut maklumat Hal Ehwal Murid di papan kenyataan sekolah. Ada gambar baru di situ. Ya, semestinya gambar sahabat-sahibah saya dan adik-adik Gen 5 di Perhimpunan Perdana Palestin  Lifeline For Gaza tempoh hari.

Saya tersenyum... Saya meneropong satu-persatu gambar. Melihat gambar sahibah-sahibah di hadapan bas (satu-satunya bas double decker yang ada), memegang banner HALUAN Terengganu, saya terkilan. Ya, saya tiada di situ. Saya memaksa diri saya untuk senyum. Sungguh! Saya berasa sungguh rugi.

"Aisyah, Aisyah. Sudahlah tahun terakhir, kurang pula bersama mereka. Herm.. Insya ALLAH ada hikmahnya."

Saya memujuk diri.

Saya tidak menyertai rombongan menaiki bas. Saya ke sana bersama keluarga dan ditemani seorang sahibah saya, Adibah dan dua orang sahabat adik saya, Azam dan Amjad.

Kemudian, mata saya beralih ke gambar bawah di papan kenyataan yang sama. Gambar sahabat-sahabat juga di hadapan bas, dan memegang berdera Palestin.... Saya tersenyum. Allah sedang memujuk hati saya. Saya tersenyum lebar kerana saya memang mempunyai memori indah bersama bendera Palestin tersebut. 

Sebenarnya, bendera itu Atiqah dan saya yang jahit, Atiqah, Wan Nursakinah, dan saya yang belikan kainnya. Kami bertiga berpeluh-peluh berjalan sekitar Bandar Bukit Payung petang itu hanya kerana Bendera Palestin tersebut. ALLAH tolong kami, pakcik itu bagi kami banyak diskaun. Alhamdulillah.

Bendera itu kami jahit sempena program Ruuhul Aqso Ruuhuna bulan Mac lepas. Program terakhir yang saya usahakan dengan serius. Waktu itu, sakit saya belum berat. Ruuhul Aqso Ruuhuna merupakan program selama seminggu di SMAKL. Tahun ini merupakan siri dua sebenarnya ekoran tahun lepas telah sempurna dijayakan. InsyaALLAH, nanti saya akan masukkan dalam blog cerita tentang Ruuhul Aqso Ruuhuna 2.

Pengalaman bersama bendera ini pengalaman yang agak kelakar sebenarnya. Menjahit bendera sebesar dan sepanjang itu bukanlah agak mudah dengan bantuan mesin jahit lama di sekolah. Benang putus, jarum patah, benang dalam koci habis. Aduhai, sungguh mencuit hati memori itu. Terkejar-kejar Atiqah mencari benang di asrama. Alhamdulillah, sahibah-sahibah SMAKL rajin menjahit semuanya. Banyak juga yang datang menyumbang. Alhamdulillah.

Dan yang paling membuatkan Atiqah dan saya tergelak besar, kami silap pasangkan part merah bendera itu di sebelah kanan.

(Saya tersenyum keseorangan di atas katil ini)

Saya sudah letakkan di bahagian kiri, tetapi apabila meneliti contoh bendera di muffler HALUAN Palestin yang saya beli di Perhimpunan Perdana Palestin di Masjid Wilayah Persekutuan dahulu, dan juga mendapat teguran daripada ketua kelas saya, Muiz, saya pun tukarkan ke sebelah kanan. Jadi, Atiqah dan saya menjawab.

"Bukan salah kami.." :-)

Saya tersenyum. Ya, meskipun saya tiada dalam gambar itu, tetapi bendera yang Atiqah dan saya usahakan sampai terpaksa minum air sahaja, makan malam jadi makan lewat malam, ada di sana. Juga ada naik ke pentas sewaktu Perhimpunan Perdana Palestin di Stadium Malawati tempoh hari. Cukuplah bendera itu menjadi wakil saya. Maha pandai Kekasih Hati memujuk diri ini ketika itu.

Saya terkenangkan Aisyah Humairah Najihah yang dahulu...

Ya, dahulu saya seorang yang amat kuat! Masakan tidak, saya tidak pernah langsung demam malah terlalu aktif bersukan. Sehinggakan sewaktu Hari Sukan SMAKL saban tahun, sejak Tingkatan Satu lagi, saya tidak pernah tidak mendapat pingat emas (yang biasanya disarungkan ke leher saya oleh Ummi Sal) dalam apa-apa acara khususnya dalam kejuaraan Ping Pong.

Dan sehingga tahun ini, saya berjaya mendapat banyak pingat sama ada emas atau perak (gangsa tiada tahun ini), sebagai penghargaan menyertai dan menyumbang tenaga dalam skuad bola jaring, bola baling, dan ping pong (bola tampar tiada tahun ini kerana kesuntukan masa). Juga berjaya mendapat tempat kedua dalam Cross Country tahun ini. Fuuh~ Memori yang indah berkejar dengan juara Cross Country, dia seorang junior saya. Sewaktu tahun 2007, saya menjadi Ratu Pecut SMAKL Menengah Bawah, berjaya mendapat tempat pertama dalam Cross Country SMAKL yang julung-julung kali diadakan. Semua sahabat-sahibah dan adik-adik, cikgu-cikgu di SMAKL sudah maklum akan kondisi saya yang terlalu minat bersukan.

Itu sekolah menengah, jika sekolah rendah lagi banyaklah ceritanya. Gelaran olahragawati Sekolah Rendah Ibn Qayyim sudah saya sandang pada tahun 2005. Saya teringat dahulu, ketika saya Tingkatan Dua, saya demam. Tarikh itu 22 dan 23 June 2007. Saya mampu ingat tarikh itu kerana pada 22 June, hari Khamis, sahibah-sahibah dan adik-adik ada datang ziarahi saya tidak putus-putus. Pada mulanya, mereka langsung tidak percaya.

Ustaz-ustaz dan cikgu-cikgu semuanya kehairanan, "Aisyah demam?? Betul ke??", (saya tersenyum). Menjadi satu keanehan saya demam atau jatuh sakit ketika itu. Sehinggakan ayahanda mudir sendiri menyampaikan salam syafakillah buat Aisyah ini. Saya tersenyum sendiri.

Sekejap sahaja kan ALLAH nak tarik ni'mat kesihatan? Sama-sama muhasabah ya.

Pada saat ini, saya sungguh merindui insan-insan pilihan Kekasih Hati. Mahu menalifon mereka, saya tidak mampu. Public phone jauh di sebelah sana. Tak apa, petang ini ayah saya akan datang untuk bawakan saya pergi berubat. Pinjam sekejap handphone ayah. Moga-moga mereka mampu kuatkan saya.

Saya tersenyum. Sungguh, menghadirkan diri di Perhimpunan Perdana Palestin Sabtu lalu dalam keadaan tidak berapa sihat sungguh menguatkan saya. Ramai yang saya jumpa ^_^ Seronok! Ramai juga yang bertanya, "Sudah sihat Aisyah Ulya?", semestinya saya menjawab "Alhamdulillah.." :-)

Ramai kakak-kakak, sahibah-sahibah, dan adik-adik dapat saya jumpa. Kak Izzah Kamaruddin, Kak Safiyyah Zahari, Kak Widad, Kak Fatimah Adi, Kak Atiyah, Kak Nashrah, Kak Khalilah, Kak Sarah Hamizah, Kak 'Aqilah Mahyiddin, kakak-kakak Khassah MATRI, sahibah-sahibah SMIK dan MATRI, sahibah-sahibah yang sekumpulan ketika Pewaris V, Tuan Atiqah dan Hidayah, juga Aisyah dan Maryam Badri, dan yang paling special Kak Afeefah ZA walaupun saya tidak menegur si kakak cumil saya itu. Cuma tersenyum sahaja. Sorry ye kak.

Sebenarya, seminggu sebelum bergerak ke KL, mak dan ayah berkira-kira hendak mebawa saya bersama atau tidak oleh kerana melihat kondisi saya yang agak kritikal. Saya, semestinya ingin pergi! Tapi, saya diamkan diri sahaja. (Aisyah memang macam tu). Lagipula, naluri saya ada berkata, "InsyaALLAH, kita akan pergi Aisyah!". Dan naluri saya tepat. Pukul 6.30 petang, saya sudah berada di sana dengan berbaju kurung pink, berjalan-jalan ditemani Adibah.

Sampai-sampai di sana, terus saya ke kawasan penyorak perempuan. Saya letakkan handbag saya dan beg kertas yang berisi hadiah ke tepi, dan sahibah-sahibah saya terus meraikan saya. Mereka menyuruh saya memegang banner, dan memberi amaran, "Sekejap sahaja, pastu duduk tau,". Mereka tahu saya ini degil orangnya. "Alah, ana lagi duduk lagi sakit laa. Baik saya berdiri pegang banner ni. Sekurang-kurangnya boleh masuk camera,".

Saya tersenyum riang ketika itu. Keseronokan itu telah mejadi pain-killer bagi sakit saya ini. Setelah usai sesi petang itu, saya dan Adibah bergerak ke kereta, mahu berpakaian t-shirt labuh seperti teman-teman yang lain. Setelah dibelanja mee sup (thanks a lot), saya menuju ke stadium.

Di sana, saya pada mulanya hanya duduk di atas kerusi di kawasan hadapan stage bersama kepimpinan HALUANITA seluruh Malaysia. Ya, ada sebahagian mereka mengenali saya, khususnya Mak Cik Alfiah (Pengerusi HALUANITA Nasional). Mana tidaknya, saya selalu menyemakkan diri dalam program HALUANITA sehinggakan sahibah-sahibah menggelar saya Mak Cik Aisyah.

Di sebelah saya merupakan kepimpinan HALUANITA Terengganu yang sudah maklum saya kurang sihat.  Saya tersenyum melihat sahabat-sahabat saya, dengan bendera itu, mampir berdekatan pentas bersama-sama, menyarungkan baju Palestin yang giat Muizz jualkan sebelum 8 May itu. Saya melihat sekeliling, saya kenal ramai yang ada di sana, khususnya kakak-kakak. Biarlah mereka dengan kerja mereka, saya akan menegur kemudian.

Sungguh, saya tidak dapat duduk lama. Apabila sahibah-sahibah saya mula bergerak berdekatan stage dengan membawa banner mereka, seakan-akan ada satu force menolak saya bangun dan menarik tangan Adibah untuk turut serta bersama angkatan mujahidah itu.

"Aisyah, anti larat ke?"
"Alah, peluang ini hanya sekali! Relax-relax sudah Dibah. Lagipun sakitlah duduk lama-lama. Kalau bangun-duduk ok jugak. Tapi tak kan la nak bangun-duduk kat makcik-makcik tu, wat malu je. Kan?"
"Haah kan. Nanti kalau tak larat, bagitau k.."
"Ya, Adibah sayang. InsyaALLAH malam ni saya janji saya rehat k!"

Adibah menyerah kalah kerana tahu saya degil orangnya. Tanpa muffler (tertinggal di rumah), dan tanpa bendera, hanya menyarungkan baju KeARAH, baju rasmi Pewaris V, saya berusaha untuk melawan rasa sakit.

Malam itu, saya memang kepenatan.... Saya tidur awal dan melihat keadaan saya, ayah tidak terus bertolak balik ke Terengganu malam itu. Saya ponteng lagi sekolah..

Rasa lega dapat menyertai.. Moga semangat Jihad ini terus dapat menguatkan saya untuk menambah keyakinan diri, menghadapi hari-hari yang lemah fizikal! Kuatkan batinmu wahai Mujahidah Muda!

Terasa sayu tidak dapat bersama adik-adik di surau, di math'am, mengaminkan doa makan sama-sama.. Juga sedih merindukan sahabat-sahibah saya walaupun mereka berada dekat. Tahun terakhir... Ini pula jadinya. InsyaALLAH ada hikmahnya..

Teringat akan kakak-kakak dan abang-abang.. Moga ALLAH berikan tenaga kepada fizikal, mental, emosi dan terutamanya rohani mereka untuk terus mendaulatkan kalimah tauhid di muka bumi ini.

Special to Abang Siddiq, maafkan saya andai tidak dapat membantu banyak dalam KMK Timur 4 nanti. Doakan saya dapat hadir.

Herm.. Dahulu saya aktif ke sana ke mari, menghadiri pelbagai program. Kadang-kadang program untuk kakak-kakak dan makcik-makcik pun saya hadir, cuma untuk menemani. Termenung... Allah, cepat-cepat sembuhkan aku.. Aku juga ingin menyumbang sesuatu dalam kebangkitan ummah..

Saya sedari, sakit saya ini lambat untuk sembuh, dan terlalu lama untuk kembalikan fizikal Aisyah Humairah Najihah yang kuat seperti dahulu. Saya sedari, apabila menghadiri program-program nanti, khususnya yang membutuhkan tenaga, saya mesti tidak dapat membantu sepenuhnya.

Saya sedari, saya tidak dapat lagi menjalankan aktiviti lasak di mana-mana kem nanti dan tidak dapat berlagak seperti di Kem Minda Kreatif (KMK) Timur Siri 3 tahun lalu, membuntuti Abang Munzir dan membuatkan Abang Munzir kagum dengan kumpulan saya yang cergas-cergas belaka, sehingga kami dan Abang Munzir sentiasa perlu berhenti menunggu kumpulan lain.

Saya sedari, saya sudah tidak dapat memegang title komander KRS Sahibah lagi, lantaran saya tidak dapat berjemur di tengah panas lama-lama. Saya sedari, saya bisa dan mampu lakukan semua di atas jika saya bertahan dan buat-buat tidak sakit. Tetapi, saya sedari, badan saya juga mempunyai haknya.

Dan yang paling saya sedari ialah saya mesti menguatkan batin dan mengukuhkan jambatan hati saya dengan Kekasih Hati, juga tidak lupa langsung untuk sentiasa berdoa kepadaNya agar sakit ini cepat sembuh kerana tiada yang mustahil bagiNya..... Dan.....

***********************************************************************************


Aisyah mesti berhenti menulis ketika itu. Saya tiada di situ, kalau saya ada mesti mengalirkan air mata. Aisyah cakap sudah lama tidak memberi sesuatu di blog. Sudah lama beliau tidak berkongsi di sini.

Aisyah ingin sambung lagi.. Aisyah ingin tulis tentang pengorbanan ayahnya. Tulis tentang sahabat-sahibah yang sentiasa memberi bantuan dan semangat. Tentang abang-abang dan kakak-kakak yang sentiasa menemani dan tidak jemu dengan kerenah dia.

Tapi, keadaan Aisyah ketika itu, saya dapat bayangkan. Ya, kertas kajang di tangan saya kini ada 3 helai. Dan di kertas hujung, tulisannya memang sukar difahami. Mesti Aisyah sedang sakit sangat sehingga dia berhenti. Aisyah tidak sempat pun menulis waktu saat dia berhenti menulis. Kerana Aisyah suka menulis waktu beliau mulakan menulis dan waktu beliau berhenti menulis.

Aisyah juga memesan kepada kita supaya sentiasa bersyukur dengan setiap ni'mat yang ALLAH berikan, dan dia tegaskan ni'mat itu hanyalah pinjaman. Kita perlu sentiasa sedar bahawa bila-bila masa sahaja ALLAH akan tuntut. So, kena sentiasa bersedia ya.

Dengan air mata tadi yang menjadi saksi, saya ingin mengungkapkan, UHUBBUKI FILLAH, Aisyah.

(Aisyah sedang berada di rumah. Agak mustahil Aisyah akan online dalam kondisi begini. Tetapi, kalau dia terlampau rindukan orang, dia akan tetap lakukan apa sahaja. Jadi, sebelum Aisyah yang bertanya khabar kalian, pergilah dahulu tanya khabarnya. InsyaALLAH, handphone nya sentiasa di sisi.)

(Sedang mendengar Aicha - Outlandish. Aisyah selalu cakap dan ulang yang beliau nak jadi macam Saidatina Aisyah dan Aicha dalam lagu Outlandish) - Allah, kabulkan permintaan sahibahku ini..

Tadi saya menangis, tapi apabila menulis tentang Aisyah, saya sentiasa tersenyum. Sungguh, Aisyah memang dilahirkan untuk membahagiakan orang.

Updated :- Baca ini daripada blog Kak Maisarah Ghazali - Tak tahu apa yang berlaku, tapi saya menangis ketika membacanya.. ALLAH, kuatkan Aisyah. Aisyah, cepat-cepat balik sekolah...

Saya sayang Aisyah
Kami sayang Aisyah

ALLAH laaaaagi sayang AISYAH..

Hadapan Laptop
Di atas muka bumi ALLAH
14 May 2010 2:49 pm

9 comments:

Anonymous said...

slm, sbnrnye... aisyah ni sakit ape ye?

die tu dulu mmg pering orgnye..

sampikn slm syafakillah dr ana buat die...

amirasoy said...

assalamualaikum..

sampaikan salam saya kpd aisyah..Allah sentiasa bersama beliau..saya tersentuh dan teringin untuk menulis sesuatu mengenai nya di blog ana..sampaikan salam sayang ana kepada aisyah ye..assalamualaikum

saraH²amizah said...

assalamualaikum aisyah yang akak cinta kerana Allah.

moga Aisyah terus kuat untuk menghadapi ujianNya.

terus menerus berdoa agar Aisyah redha dengan ujian ini.

cepat sehat Aisyah, akak rindu nak jumpa Aisyah lagi :)

-yang mendoakan dari jauuh

ZiErWa zAiNaL said...

salam...
semoga enti sentiasa berada di bawah lindungan ALLAH..

cepat sembuh ye

kalau sudi komen la entry saya..
emosional

Lazy BUM said...

Aisyah! klu online, jom sembang2 ttg midwifery nak?
hihih.

w's

ibnumuaz91 said...

moga Allah syg Aisyah.. beri kepadanya ketabahan..

Aisyah, moga Allah kurangkan bebanmu adik.. sembuhkan penyakitmu ..

dari abg thoha =)

Ibnu Ibrahim said...

Assalamualaikum wbt.
Kehadapan Adik Humairah,
dikala tangan mengetuk papan kekunci ini,hati ini terasa sebak sekali.
Semoga Allah memberi kekuatan kepada adik dan semoga dengan usaha mulia adik di berkati dan dirahmati Allah.
semoga cepat sembuh dan tabah dalam mengharungi ujian dari-Nya.

amirah shaja'ah said...

Inilah antara coretan hati sahabat-sahibah aisyah..the same thing i feel..
aisyah..ana sayang anti...langkah anti..langkah ana takkan penah berhenti..ana rasa bertuah kerana mendapat sahabat yang telah menjadi cermin buat diri ana snirik..kuatkan hati.....

mrs.M said...

k.aisy baca email x? saya nak antar mail privacy punyer.. ader masa baca laa... ada something nk ckp... salam.. syafakillah