* My Age *

Lilypie Kids Birthday tickers

* Selamat Hari Lahir *


I made this widget at MyFlashFetish.com.

Friday, October 15, 2010

Diterimakah amalan kita...



[[Hari makin berlalu... Maka SPM pun semakin hampir...]]

Saya menutup buku latihan Add Math setelah menyiapkan soalan tahun 2005. Saya melepaskan lelah. Saya menyandar kuat ke kerusi besar saya. Jam di tangan kiri ditatap. 

"Dah pukul 1..."

Pelajar-pelajar lain sudah berpusu ke math'am (dewan makan). Saya masih lagi termangu entah menunggu apa di dalam kelas. Mahu qailulah (nap), namun mata ini tetap celik. Celik mata dan minda jua hati setelah berlaku beberapa kejadian sepanjang persekolahan setelah Hari Raya Aidilfitri.

Bermula penerimaan keputusan Peperiksaan Percubaan SPM 2010, sehinggalah saat ini, Allah banyak datangkan pelbagai ujian, lalu menyedarkan diri ini akan pelbagai perkara.

"Allah, berat benar tanggungjawab dan amanahku..."

******************************

Kelas Bahasa Arab Tinggi yang diajar oleh Ustaz Amali gamat apabila semua pelajar sungguh gigih menyiapkan latihan yang diberi. Saya juga sedang giat mencari perkataan baharu di dalam kamu biru yang sudah lama berjasa. Namun usaha kami terhenti, diganti dengan sembang ilmiah bersama ustaz.

Bilangan kami (read : pelajar puteri) seramai enam orang dalam kelas aliran Sains Tulen memudahkan lagi kami memberi padangan masing-masing tentang isu yang diketengahkan oleh salah seorang sahabat saya iaitu mengenai da'wah.

Semuanya bermula ketika ustaz menghampiri tempat duduk kami. Memantau kami menyiapkan latihan BAT yang telah diberikan pada awal sesi kelas tadi. Saya tersenyum melihat ustaz. Tidak sangka senyuman saya itu pada tadinya manis bertukar kelat apabila kami berdiskusi tentang amanah dan tanggungjawab.

Pada awalnya soalan kami tertumpu tentang sesuatu yang mungkin tiada kaitan dengan kami. Namun, maha suci ALLAH yang telah membuahkan mutiara-mutiara daripada kalimah yang telah dituturkan kepada ustaz. Ustaz mengingatkan kami kembali tentang tanggungjawab kami sebagai kakak-kakak TERTUA di sekolah, lalu mengimbas sedikit sebanyak bagaimana suasana dan keadaan di sekolah kini.

Sahabat di hadapan saya telah menitiskan air mata. Saya juga seakan-akan lenyap dalam nasihat yang telah ustaz berikan.

"Gunalah riwayat terakhir antum di sini untuk meninggalkan sesuatu yang berharga buat adik-adik".

Saya tergamam. Aku mahu tinggalkan apa???



******************************

Da'wah itu wajib

Ya, benar SPM sudah hampir, dan cemerlang itu impian setiap daripada kami. Namun kadangkala kita terlupa, di sebalik tanggungjawab belajar itu, terlindung satu lagi tanggungjawab yang maha agung, bahkan ia adalah core bussiness kita sebagai individu yang memahami apa ertinya mereka menganut agama Islam iaitu tanggungjawab berdakwah.

Malah pendapat saya, tanggungjawab menuntut ilmu itu adalah salah satu persediaan untuk membawa tugas da'wah itu. Maka, tanggungjawab kami bukanlah sekadar belajar, malah perlu meneliti setiap keperluan roh subjek da'wah kami iaitu pewaris-pewaris Islam di SMAKL.

Dan sesungguhnya, banyak yang kami saya abaikan dalam aspek itu. Jiwa adik-adik, saya biarkan kosong tanpa berkongsi fikrah yang saya ada. Ya ALLAH, berdosanya aku..

Malah, sejak akhir-akhir ini saya sering terlupa kalimat 'asbabun najah' (sebab-sebab kejayaan) ekoran terlalu asyik menumpu kepada SPM yang bakal tiba. Saya seakan-akan lupa bahawa ALLAH berhak menghijabkan kecemerlangan dalam SPM kepada saya akibat melekakan tanggungjawab saya terhadap adik-adik.

"Sebulan je lagi duduk dengan adik-adik. Macam tak percaya dah habis tempoh lima tahun kita duduk di sekolah......"

Rintihan-rintihan sebegini sentiasa terdengar, malah kadang-kadang saya sendiri menuturkan kata-kata sedemikian, tanda tidak percaya malah bimbang bukan sahaja kepada adik-adik yang akan ditinggalkan dan sahabat-sahibah yang bakal terpisah, bahkan kepada diri sendiri yang akan keseorangan nanti.

Namun, di hujung-hujung ayat tersebut akan ada sedikit keluhan dan kesalan tentang apa yang telah kami sumbangkan kepada adik-adik agar mereka dapat memahami Islam yang sebenarnya dan sentiasa mensyariatkan Islam dalam setiap tindak tanduk mereka. Dan sememangnya setiap dosa yang adik-adik lakukan, terpalit sedikit saham untuk kami dan saya kerana gagal menjadi qudwah hasanah yang terbaik untuk mereka.

Jadi, bagaimana?? Saya sendirian mengeluh di sini....

Maka, Ya ALLAH berikanlah kami sedikit kekuatan untuk mendaulatkan Islam dalam diri kami masing-masing agar sinarnya itu turut menerangi hidup adik-adik yang kami sayangi...

Semuanya dapat berlaku dengan izin Yang Maha Kuasa

"Allah boleh buat macam-macam. Contoh yang paling dekat, peperiksaan yang kita ambil ni. Boleh sahaja ALLAH nak padamkan semua jawapan kita atas kertas peperiksaan malah ALLAH jua maha berkuasa untuk mengisi tempat kosong yang kita tinggalkan dengan jawapan yang betul. ALLAH maha berkuasa untuk buat apa sahaja yang dia nak."

Sesuatu yang saya tuturkan dahulu, kini saya pun sudah terlupa akan kebenaran kata-kata ini..

Namun, hakikatnya memang begitu sama ada kita sedar atau tidak. Maka, itulah yang dikatakan asbabun najah penting dalam saat-saat genting sebegini. Seorang abid yang beramal beratus tahun pun tidak dapat melangkah ke syurga dengan amalannya, apatah lagi kita yang hendak berjaya dalam peperiksaan. Kononnya berkata, "Aku dapat mengecap kejayaan semata-mata dengan ilmu yang aku ada".

Siapa kata ianya sebegitu rupa? Setiap apa yang berlaku ke atas kita sebenarnya bergantung pada rahmat serta Rahman dan Rahim ALLAH S.W.T.

Takdir ALLAH di hujung usaha manusia

Namun, jangan kita lupa bahawa konsep tawakal itu bukan menyerah bulat-bulat. Akan tetapi, menyerah setelah berusaha sehabis mungkin!

Jadi, begitu juga dengan keadaan saya kini. Tanggungjawab belajar dan tanggungjawab sebagai kakak tertua di sekolah saya. Maka soalan bagaimana tadi itu terjawab apabila saya pandai membahagikan masa serta YAKIN dan PERCAYA kepada ALLAH yang maha berkuasa!

Maka dengan kesedaran ini, kami telah merancang dan telah melaksanakan rancangan sepanjang "Riwayat Akhir" kami ini, walaupun sibuk dengan kelas, latihan, dan sebagainya. Namun persoalannya, adakah diterima amalam kami sebagai amal Qawiey? Adakah berakar kemas elemen IKHLAS dalam jiwa kami?

Allah, bantulah hambaMu ini dalam menegakkan syariat Islam di muka bumi ini..

Moga ALLAH sayang adik-adik
Moga ALLAH sayang SMAKL
Moga ALLAH sayang sahabat-sahibah
Moga ALLAH sayang kalian





Status - Pulang ke rumah sebentar, menghirup oksigen kekuatan daripada insan-insan di rumah...

38 hari lagi SPM.. 11 A+ SPM insya ALLAH. Doa kalian amat saya butuhkan..

Moga ALLAH sayang saya

Aisyah Ulya
Ketinggian Sahsiah Matlamat Utamanya
Friday 15 October 2010 5:33 pm

5 comments:

Anonymous said...

all the best SPM. smge enti kuat dan tabah dlm perjuangan ini. tunjukkn kpd adik2, kte yg memegang amanah dakwah ini mampu berjaya. Allahuakbar!!!!

salman azmin said...

sy umar berkata:
"aku selesaikan urusanku dengan tuhanku, maka Allah selesaikan urusanku dengan rakyatku.."

moga Allah swt kurniakan kekuatan kpd antum..

محمد حذوان بن حميدان said...

selamat menempuh SPM..
Semoga terus diberikan kekuatan dlm mnntut ilmu dan perjuangan dlm grk krja ISLAM..amin

ummi said...

Assalamualaikum. Salam Ziarah dan salam ukhuwwah :)

Jazakillah atas perkongsian.

Bittaufiq wannajah fiddunia wal akhirah :)

-ummi, smah ipoh-

ar9 said...

senior yg dicari.~sprti ini