* My Age *

Lilypie Kids Birthday tickers

* Selamat Hari Lahir *


I made this widget at MyFlashFetish.com.

Saturday, October 30, 2010

Kekuatan itu..

"Kriiiiiiiingggg"

Jam loceng berdering kuat. Saya terjaga dari lena yang panjang. Saya menekan punat LED back light di jam Casio saya.

"Sudah pukul 5.30??"

MasyaALLAH, macam mana boleh silap timing? Terlepas sesi janjitemu dengan Kekasih Hati. Saya melangkah keluar bilik setelah membaca doa bangun tidur. Menuju ke tandas yang hanya berada di sebelah pintu bilik saya. Adik perempuan saya, ditinggalkan dahulu, diulit mimpi mungkin. Bunyi decitan air menandakan ada orang yang sedang menggunakan bilik air.

Lalu, saya menuju ke bilik tamu yang ada di hadapan ruangan rumah, bersebelahan ruang tamu, dekat dengan pintu masuk rumah. Saya menggunakan bilik air tersebut. Usai qada' hajat, saya meluru ke pintu rumah kerana terdengar bunyi enjin kereta dihidupkan. Saya membuka pintu, melihat kereta yang ayah dan mak saya naiki sudah menuju ke pintu pagar untuk menuju ke surau. Mungkin mak dan ayah tidak sedar saya sudah bangun.

Harapan saya sudah terkubur untuk sama-sama berjemaah di surau. Namun, Allah masih sayangkan saya. Tiba-tiba ayah berpaling ke belakang, melihat saya di pintu rumah, seakan-akan menunggu perkara ajaib berlaku untuk membolehkan saya turut ke surau.

Ayah memberhentikan kereta. Cahaya merah daripada lampu brek menghiasi malam yang kelam. Saya meluru ke dalam rumah, mengambil kain telekung lantas cepat-cepat berlari anak ke dalam kereta.

"Alhamdulillah.."

Lidah menutur syukur. Di dalam kereta, memori saya terbang, teringat kepada insan-insan yang minta saya kejutkan pada pagi itu. Saya hanya sempat misscall sekali dan hantar satu mesej sejurus bangun dari tidur kerana kesuntukan masa.

"Allah, kejutkan lah mereka.."

Kereta saya memakir di suatu sudut lapangan di surau. Saya menguak pintu kereta, menapak satu persatu sambil berzikir. Sejuknya pagi hingga mencengkan tulang sum sum. Pelukan tubuh makin dieratkan. Dari jauh saya dapat lihat dua pasang selipar diletak bersebelahan di anak tangga.

"2 orang sahaja datang..."

Saya bersungut dalam hati. Senyuman dilemparkan kepada dua jemaah muslimah ketika saya melangkah ke dalam surau.

"Dan orang yang sama..."

Saya masih bersungut..

Solah sunat rawatib didirikan. Diikuti solah Subuh. Imam membaca surah As-Sajadah, saya seakan-akan hanyut dalam surah ini, sambil mengikut bacaan iman. Alhamdulillah sewaktu Tingkatan Tiga berkeras untuk menghafal surah ini.

Solah Subuh usai...

Sambil berwirid, saya teringat akan kisah Yusuf Al-Qardawi yang ditahan tentera Yahudi ketika pulang solah Subuh berjemaah. Mereka bertanya tentang jumlah jemaah di sana. Rupa-rupanya daripada keterangan tentara Yahudi, kekuatan itu terletak pada Solah Subuh.

"Huuuh.."

Saya menghela keluhan. Bagaimana kekuatan kita?

Kekuatan itu

Kadang-kadang, saya sendiri kehilangan punca. Ya, punca ketika pelbagai ujian mampir dalam hidup, dan menekan jiwa raga seorang hamba yang dhaif ini. Tanggungjawab yang pelbagai tidak dapat membuat saya duduk senang, malah setiap masa terbayang satu-persatu ujian yang perlu saya hadapi sehingga kadang-kadang ia menghiasi tidur saya sepanjang malam. Bahagiakah begitu?

Kadang-kadang terbit rasa futur. Lemah. Lalu ingin tinggalkan kesemua tanggungjawab ini. Saya leka, lalai, lalu langsung tidak ambil cakna tanggungjawab yang telah diamanahkan kepada saya. Sentiasa melenyapkan diri, buat tidak tahu, dan buat-buat tidak dengar. Satu persatu amanah terabai..

(Astaghfirullahalazim...)

Kadang-kadang jiwa menjerit sendirian, ingin lari daripada semua masalah yang timbul. Tak mahu ambil tahu apa yang berlaku. Menutup telinga. Menutup mata. Berhenti berkata-kata dalam memberi pandangan untuk menyelesaikan realiti masalah yang berlaku. Jiwa meronta-ronta untuk pulang ke rumah, laman untuk berehat sepenuhnya.

Namun, kadang-kadang terbit rasa insaf. Apatah lagi ketika meneliti ayat-ayat Al-Quran yang dibaca ramai-ramai setiap pagi ketika beratur di tepi kelas sebelum sesi pembelajaran dimulakan. Aku tersedar. Masalah ini hanyalah ujian. Ujian untuk meningkatkan keimanan kami kepada ALLAH. Maka masalah ini bukanlah untuk diratapi, bahkan untuk diselesaikan. Tetapi, apabila teringat bahawa diri ini lemah, semuanya seakan-akan gelap.

"Bergantunglah pada yang Maha Kuasa, kamu bakal berkuasa sepenuhnya berterusan.."

Kepala diangkat. Memandang masa hadapan. Kepala diangkat lagi. Memandang ke langit, melihat kekuasaan ALLAH..

"Allah, berikan aku kekuatan..."

Ya, bergantung kepada ALLAH adalah penyelesaiannya!

p/s- Jagalah solah subuh!

SELAMAT HARI LAHIR UNTUK KAK RASYIDAH NUR AIN

Moga ALLAH sayang kita

Aisyah Ulya
Ketinggian Sahsiah Matlamat Utamanya
Saturday 30 October 2010 4:28 pm

2 comments:

ummu said...

Salam
alhamdulillah
teruskan istiqamah anti

Al - Mu'allim said...

Salam 'alaik

Alhamdulillah, moga kita terus istiqamah dalam setiap amalan.

All d best for exam!
Bittaufiq wannajah