* My Age *

Lilypie Kids Birthday tickers

* Selamat Hari Lahir *


I made this widget at MyFlashFetish.com.

Saturday, December 25, 2010

Tak ku percaya..

16 Disember telah berlalu... Suatu tarikh yang tak mungkin aku lupa..

Saat tamatnya zaman persekolahan buatku. Aku bukan lagi pelajar sekolah. Tiada lagi masa bersama sahabat-sahabat. Suara senda-gurau, tawa-riang, dan duka-lara kami masih lagi berdengung-dengung, berdentum di gegendang telingaku, seakan-akan ianya dilakonkan kembali di hadapanku.

Namun aku tahu, ia hanyalah satu daripada berjuta memoriku, yang telah ku semat sebagai kenangan yang terindah. Memori itu, tidak mungkin sekali-kali dapat aku putar kembali. Apatah lagi ingin dilakonkan kembali. Mustahil sekali. Tetapi, aku tetap berharap memori itu terus segar dalam ingatan aku meskipun aku tahu ia tetap akan pudar walaupun sedikit, tambahan apabila umurku meningkat nanti.

Cuma, kudratku kini hanyalah dengan berdoa kepada ALLAH, agar datangkan memori itu, dalam bayangan, mahupun dalam mimpi, bahkan yang terbaik adalah dengan memori itu ditayangkan kembali di Hari Kebangkitan sana. Sungguh, aku amat merindui memori itu, suasana itu, manusia-manusia itu, gurauan itu, tangisan itu.. Semuanya itu takkan pernah ku buang jauh dari memoriku.. Dan ia kan terus bersemadi di situ.. Di dalam kalbuku..

Menyingkap sitar memori

23.11.2010

Usai Kertas Bahasa Melayu.. Kami berpusu-pusu keluar dari kelas peperiksaan. Senyuman terpancar di wajah masing-masing. Kertas yang paling 'killer' buat kami sudah pun tamat. Tiada lagi Bahasa Melayu, tiada lagi karangan, tiada lagi ubahsuai karangan dalam buku, tiada lagi kena marah dengan Cikgu Mad Saad.. Sungguh, kami amat gembira!

Saya menggalas beg Bodyglove hijau sambil lalu menuruni tangga. Setapak.. Demi setapak.. Saya terdiam bisu. Entah kenapa. Saya pun tidak mengerti mengapa mulut ini terkunci rapat. Saya cuma tersenyum melihat telatah sahabat-sahabat saya yang kegirangan. Ulah mereka cukup mencuit hati. Saya diam lagi. Senyuman tadi mula pudar.

Kaki melangkah masuk ke dalam van sekolah. Van terus meluncur keluar daripada perkarangan Sekolah Menengah Dato' Razali Ismail menuju ke sekolah saya. Saya termenung cuma. Entah fikirkan apa. Dan entah apa yang dimenungkan.

"Agaknya macam mana 16 Disember nanti.."

Tiba-tiba saya bersuara..

"Kenapa?"

Fatonah menjawab. Saya tersenyum.

"Nothing, cuma nak tahu macam mana suasana SPM habis.. Hihi"

Semua diam mendengar perbualan saya dengan Fatonah.

"Aisyah, janganlah rosakkan suasana.. Teruk la dia ni.."

Sarah menyampuk.. Semua gelak. Dan saya terus tersenyum.

16 Disember 2010

Semua kegirangan! Kertas Pendidikan Al Quran dan Al Sunnah merupakan kertas terakhir bagi pelajar Science Stream dan paper kedua last bagi pelajar Art Stream. Dan ia juga subjek terakhir yang kami sama-sama duduki, kertas terakhir bagi kami bersama.. Kerana setelah itu, sedikit demi sedikit, sebahagian daripada kami akan beredar, pulang ke rumah, meninggalkan SMAKL..

Saya daripada kelas yang paling hujung bersama Anis, Bazilah, Fatonah, dan Hawa menuju ke kelas yang tengah, kelas yang paling ramai calon perempuan. We called it "Nur Class" :) disebabkan kebanyakan daripada mereka bernama Nur.

Saya dapat lihat keceriaan wajah mereka. Kami terlalu gembira! Saat yang ditunggu-tunggu tiba juga.. 16 Disember, 4.30 petang sudah tiba..

Kami ambil gambar. Kami bersalaman dengan pengawas peperiksaan. Kami sembang-sembang dengan mereka. Kami melihat mereka bungkuskan kertas peperiksaan kami. Kami bergelak ketawa. Sungguh, kami amat gembira.

Masa untuk pulang ke sekolah! Kami beramai-ramai menuruni tangga hujung. Menuju ke Taman Sains Sekolah Menengah Dato' Razali Ismail. Kami abadikan kenangan terakhir kami di sana.

"Pong.. Pong.. Pong..."

Hon bas berbunyi.

"Puteri, cepatlah. Lambat dah ni.."

Suara sahabat melaung daripada dalam bas.

"Malunya..."

Semua jalan tertunduk-tunduk. Malu. Pak Cik Roslin, pemandu bus gelakkan kami.

Semua naik. Pakcik macam tahu-tahu kami sedang menikmati saat-saat terakhir bersama, dan sengaja lambat-lamabatkan.

Tambahan, ada sebahagian daripada kami berjalan kaki ke kawasan pondok pengawal. Dan bas terpaksa berhenti. Sekejap jalan, sekejap berhenti, sekejap jalan, dan sekejap berhenti.

Semua gelak.

"Diorang ingat ni bas tambang agaknye.. Sian pakcik.."

Saya bersuara.. Semua yang ada di dalam bas ketawa. Iyelah, kesian Pak Cik Roslin.

Kami teruskan perjalanan. Suasana dalam bas begitu meriah. Sahabat dengan cerita mereka. Sahibah dengan telatah yang tersendiri. Saya pun seakan-akan sudah lupa bahawa ini tarikh yang saya tunggu selama ini, sehingga Sarah katakan sesuatu pada saya..

"Aisyah, saya ingat lagi awak kata, awak tertanya-tanya macam mana agaknya 16 Disember selepas habis paper Bahasa Melayu hari tu...."

Saya tersenyum.. Ya, saya sendiri lupa.

*************************************************************************

"Agaknya apa suprise pakcik makcik nak buat untuk kita malam ni?

Atiqah bersuara setelah kemaskan dorm bawah. Dorm kami berempat bersama ; Aisyah, Adibah, Atiqah, dan Fatonah.

"Entahlah.. Yang pasti ada makan! Best3"

"Kamu ni Aisyah, asal makan je semangat!"

Saya tersenyum sambil peacekan tangan :)

"Ok, everybody.. Jom mandi.."

Saya naik ke bilik air atas. Saya memandang koridor. Lama. Saya melihat-lihat kawasan aspuri.

"I've not even more a part of member in the dorm anymore. No more Ibtisam, Insyirah, Itqan, Imtiyaz, Ijtihad, Imtinan, and Iltizam.."

Dada dipalu sebak. Saya endahkan.

"Aisyah, u've to take a bath now. Tak payah nak emo-emo.. Malam ni ada majlis.."

Saya kuatkan diri.. Namun tak dapat saya halang, bayangan memori saya terus-terusan melintas...

Peristiwa Kem Intensif kami pada akhir tahun 2005, BBQ kami pada tahun 2006, Rancangan ke Tekam Plantation Resort yang gagal pada 2007, PMR pada 2008, Lawatan ke Kuala Lumpur dan Melaka serta Islamic Science Day pada 2009, dan lakonan sahabat dalam Program Ruuhul Aqsoo Ruuhuna pada tahun ini.

Semuanya itu, seakan-akan dilakonkan kembali dalam kotak memori saya. Masih segar dalam ingatan saya suara tangisan saya sendiri, kehangatan pelukan Kak Rumaisa', Kak Nabihah, dan Kak Maisarah. Ketika itu, saya amat sedih. Ya, mereka akan tinggalkan sekolah. Akan tinggalkan saya sendirian di sekolah.

"Sekarang, aku pula yang tinggalkan sekolah, dan aku yang tinggalkan adik-adik..."

Herm~

Usai mempersiapkan diri, saya duduk-duduk di dalam dorm itu, melihat sekeliling. Atiqah dan Anis juga ada, sedang membalut buku. Namun langsung tiada satu suara yang keluar. Kami diam sendirian. Entah apa yang mereka fikirkan.

Tetapi saya... Sedang bermuhasabah..

5 tahun di SMAKL...
Adakah saya benar-benar menjalani proses Dakwah dan Tarbiyah? Atau hanyalah di pinggirannya sahaja, bahkan tidak termasuk langsung dalam atmosfera DnT?

Kuatkah aku di luar sana? Apa yang ingin aku bekalkan? Sudah cukupkah apa yang aku ada? Tersungkurkah aku? Atau bangkit menjadi mujahidah fi sabilillah?

"Huuuu~"

Saya menghela nafas..

Terbayang sirah pada zaman Rasulullah. Para sahabat yang berhijrah ke Habsyah terputus agak lama hubungan dengan Rasulullah dan sahabat-sahabat yang lain. Mereka menjalani kehidupan dalam suasana yang tenang, tetapi tetap ada kemungkaran kepada ALLAH. Bahkan mereka golongan minoriti yang beriman kepada ALLAH dan menganut agama Islam.

Akan tetapi, mereka dapat kekalkan KEIMANAN mereka kepada ALLAH sepertimana yang Rasulullah didik mereka awal-awal dahulu. Bahkan mereka dididik bukan untuk masa yang lama. Saya terfikir-fikir apakah kekuatan yang mereka miliki?

Zaman mereka bukan zaman sekarang. Ada Yahoo Messenger, Skype, Facebook, Twitter, dan sebagainya. Mereka tidak berhubung 100% dengan Rasulullah tercinta. Tetapi mereka dapat mengekalkan KETAQWAAN mereka kepada ALLAH.

Ketika Rasulullah bertemu dengan mereka di Madinah, Rasulullah amat gembira sehingga mengatakan, "Aku tidak tahu aku gembira ini kerana apa. Sama ada gembira kerana kemenangan umat Islam dalam peperangan yang baru usai ataupun gembira melihat kalian."

Ya, semestinya Rasulullah gembira melihat sahabat-sahabat baginda masih thabat dan teguh di atas jalan yang mulia ini, jalan Dakwah dan Tarbiyyah.

KITA PULA BAGAIMANA?

Jadi, jangan sekali-kali kita jadikan alasan teknologi pada zaman kini adalah ANCAMAN kepada Dakwah & Tarbiyah. Bahkan kalau kena pada caranya, ia merupakan PELUANG untuk menambahkan amal Islamiy.

Saya tersenyum setelah lama mengelamun.

"Aisyah, teladani kekuatan para sahabat dalam menjaga iman..."

Malam itu, malam yang tak mungkin saya lupa.. Kerana malam itu.........


I'LL CONTINUE MY WRITING AFTER PROGRAM JATIDIRI DAN KESUKARELAWAN (JDK) ANJURAN HALUAN MALAYSIA.


P/S - I've got the place in ILIM Besut. Can't far away with my family. Not fully recovered yet.

To all Gen 4 : Do our best. Iman! Ukhuwah!

To all my seniors : Nasihati dan tunjukkan kami jalan.. :)

To all my beloved little brothers and sisters : Do better in 2011! I'm always praying for all of you.. I promise, I'll write more advise for you all after finishing my JDK! :)




Moga ALLAH sayang saya

Moga ALLAH sayang kalian

Aisyah Ulya
Ketinggian Sahsiah Matlamat Utamanya
Saturday 25 December 2010 12:40 am

*************************************************************************

IN THE NAME OF ALMIGHTY GOD MOST GRACIOUS AND MOST MERCIFUL, I CONTINUE MY WRITING..



Malam itu, malam yang tak mungkin saya lupa.. Kerana malam itu malam terakhir kami bersama dan pada malam itu juga, Pak Cik, Mak Cik, dan pihak sekolah telah mengaturkan dengan istimewa Malam Graduasi Generasi Ke-4 khas buat kami. Sungguh terharu melihat pak cik, mak cik, Ayahanda mudir, dan cikgu-cikgu yang hadir untuk meraikan kami yang bakal pergi, yang tidak akan lagi menuntut di Bumi Wakafan Tercinta SMAKL.

Majlis itu, dimulai dengan alunan ayat suci Al-Quran, Al-Fatihah oleh setiap yang hadir. Majlis dipengerusikan oleh Pakcik Saufi, bekas guru Matematik saya ketika Tahun 6 di SRIQ. Kemudian, majlis diteruskan lagi dengan ucapan daripada Pak Cik Zahari Salleh, selaku Pengerusi Koperasi Mesra Net yang menjadi tuan kepada sekolah kami.
Saya masih ingat lagi, suara serak-serak basah Pak Cik Zahari mengalunkan ayat suci Al-Quran, Surah Ali-Imran ayat 110 yang bermaksud: 

"Kamu (wahai umat Muhammad) adalah sebaik-baik umat yang dilahirkan bagi umat manusia; kerana kamu menyuruh berbuat segala perkara yang baik dan melarang daripada segala perkara yang salah (yakni kufur) serta kamu pula beriman kepada Allah dengan benar-benar iman.

Pakcik memesan kepada kami agar sentiasa terkedepan dalam sudut akhlak dan akademik bagi meninggikan darjat umat Islam. Kami semua tertunduk-tunduk. Mohon ALLAH berikan yang terbaik dalam keputusan SPM nanti..

"Kita letakkan IMAN, KEFAHAMAN, dan KEYAKINAN sebagai pendinding di mana sahaja kita berada", kata-kata pakcik ini cukup untuk kami jadikan sebahagian daripada bekalan..

Sungguh, saya amat merindui suasana itu.. Saya sendiri amat merasakan kebertuahan kami yang tinggal bersama mereka, pak cik dan makcik yang amat kami sayangi. Malam itu, mereka belanja kami semua 50 orang sahabat sahibah Generasi 4 makan Nasi Briyani, macam-macam puding, dan kek coklat. Kami makan sama-sama, bersembang-sembang dan juga bergambar ramai-ramai.

Jamuan tidak lama.. Banyak lagi agenda yang perlu diteruskan. Kemudian, Pak Cik Saufi meminta setiap daripada kami untuk berucap di hadapan. Semua terkejut.

"Aiyoo.. Mahu cakap apa.. Kang tak pepasal hujan kat depan tuh.."

Suara Siti disambut dengan tawa oleh kami. Ya, macam-macam boleh berlaku pada malam terakhir ni. Pada mulanya, Pak Cik Saufi meminta sesiapa yang ingin meluahkan sesuatu untuk ke hadapan. Semua tertunduk. Saya sendiri pun mengengsot ke belakang.

"Aisyah, pergi lah selamatkan keadaan. Nanti pak cik pilih sape-sape, naya kita.."

"Tak moh la.. Tak pepasal mende-mende jadi kat depan. Tunggu je la, kot-kot ada sahabat nak cakap.."

Semua diam. Saya pun tak tahu mengapa malam ini semua senyap, dan tidak berani mahu ke hadapan. Padahal sebelum ni, semua bisa berceloteh lama di hadapan tak kira sahabat atau sahibah. 5 minit berlalu..

"Baiklah.. Kalau macam ni lagaknya, pakcik paggil nama ya.."

Semua kegelisahan..

"Kita mulakan dengan anak-anak putera dulu.."

Panggilan anak oleh pak cik sedikit sebanyak membuang kegelisahan kami.

"Insan bertuah yang pertama adalah.. Ha, angkat muka semua.."

Semua pakcik dan makcik yang hadir gelakkan kami..

"Azmir..!"

Azmir pun ke hadapan.. Lama dia diam. Kami menanti apa yang mahu dikatakan.


"Ana tak tahu nak kata apa di depan ni......"


Dia tunduk, kami semua juga.. Hanya menadah telinga, mendengar kalimah yang bakal dituturkan. Saya tersenyum. Ya, Azmir, sahabat batch kami yang ligat dalam industri nasyidnya, malah petah berkata-kata. Namun kini, lidahnya kelu..


Ketika itu, dia mula menceritakan pengalamannya sejak Tingkatan 1 sehingga Tingkatan 5.


"Ana ni macam chipsmore, sekejap ada sekejap tak ada. Sekejap keluar, sekejap masuk.."


Kami semua tergelak.


Tak lama Azmir bercakap. Seterusnya Pak Cik Saufi memanggil Hami, Ali Karim, Asyraf, dan Fatmi.


Ketika Fatmi atau mesra dipanggil "Abe~" oleh sahabat memulakan bicara, hujan mula menitis satu persatu, mencium tanah. Tak lama kemudian, ia semakin lebat dan suara Fatmi hanyut ditelan bunyi hujan yang jatuh lalu mengalir laju di atas atap Surau Al Hidayah.


Kami semua diam ketika itu. Hati mula sebak. Entah kenapa. Lidah mula menutur zikir. Doa ketika hujan turun dibaca sendiri.


"Allahumma soyyiban naafi'aa"
Hujan mula berhenti...

"Disebabkan masa tidak mengizinkan, pak cik hanya minta wakil daripada setiap negeri ; Terengganu, Pahang, dan Kelantan.."


Semua tersenyum.

"Sekurang-kurangnya mungkin tak ada yang 'hujan' kat depan nanti.."

Semua tersenyum mendengar saya berkata sedemikian. Volunteering dimulakan..

Hana' dan diikuti oleh Mus'ab melangkah berani ke hadapan mewakili Negeri Kelate. Seterusnya Negeri Pahang diwakili oleh Muiz dan Yumni yang menapak laju ke hadapan dengan penuh keyakinan. Akhirnya Luqman dan Anis yang tersipu-sipu ke hadapan mewakili Ganu Kita.

Sungguh, saya amat tertarik dengan ucapan yang diberikan oleh Mus'ab. Mungkin dia jarang berkata-kata. Namun apa yang ditutur oleh lidahnya malam itu, sungguh menikam kalbu.. Mus'ab, I give my thumb up to you! :-bd

Sebelum saya menghentikan tarian tangan saya di atas keyboard ini, sudi saya untuk berkongsi pesanan Mak Cik Rohaya dan Pak Cik Ishak pada malam tersebut buat semua dan khas untuk Gen 4 SMAKL sebagai peringatan sepanjang hayat.

Mak Cik Rohaya aka Mak Cik Aya said : ..

Menjaga hati kita di setiap masa..


Jelaskan kefahaman.. Serta berpegang teguh dengan TARBIYYAH!


Dakwah dan Tarbiyyah ini tanggungjawab kita!


Segala potensi yang kita ada, dapat kita sumbangkan untuk ISLAM..

Pak Cik Ishak aka Cikgu Ishak also said.. :

Bawa  syahadah ke mana-mana yang kita tapaki!
- Sentiasa mengingati mati
- Mesti duduk dalam kotak Tarbiyah Islamiyyah Harakiyyah
- Perkara paling penting dalam Tarbiyyah adalah halaqah!

Kuatkan JATIDIRI masing-masing!
- Mesti ikuti Kursus Jatidiri dan Kesukarelawanan

Rancang ke mana kita selepas ini
- JANGAN cuba lari daripada Tarbiyyah!
- Gunakan IKHLAS (Ikatan Lepasan SMAKL) sebagai platform untuk buat amal islamiy

SELAMAT BAWA DIRI DAN BAWALAH ISLAM KE MANA-MANA

Ya, bawalah ISLAM ke mana-mana sahaja kita berada.

Special for all Gen 4 SMAKL :-

Sahabat...
aku rindu kalian
tak dapat lagi ku tahan air mata ini
dan ianya terus gugur
membasahi pipi
aku tidak tahu
mengapa sebenarnya mata ini
menitiskan manik-manik jernih
tetapi setiap kali aku terbayangkan kalian
memori mekar dalam susah payah bersama
aku hanya mampu termenung
meratapi masa-masa indah kita bersama

Sahabat...
sesungguhnya air mata yang gugur pada malam ini
akan menjadi saksi
kepada kasih sayang
dan cinta ana kepada kalian
pimpinlah ana ke jalan syurga
ana sayang kalian
sayang sangat sangat sangat

Allah...
Ketahuilah bahawa kami adalah hamba-hambaMu
yang berusaha untuk saling mencintai keranaMu

Allah...
restuilah dan redhailah persahabatan kami
agar ia dapat menuntun kami ke FirdausiMu yang agung..
UHUBBUKUM FILLAH :((

ALHAMDULILLAH, I'VE DONE

Moga ALLAH sayang Gen 4
Moga ALLAH sayang kalian
Moga ALLAH sayang saya

Aisyah Ulya
Ketinggian Sahsiah Matlamat Utamanya
Thursday 20 January 2011 11:54 pm

1 comment:

Ariffah9 said...

menunggu sambungan :)