* My Age *

Lilypie Kids Birthday tickers

* Selamat Hari Lahir *


I made this widget at MyFlashFetish.com.

Friday, July 15, 2011

Mari tingkatkan momentum kita!



"Aisyah, dalam hati kamu pernah ada sesiapa tak?"

Tanya teman saya suatu hari. 

"Ha? What a question. Haha.. Ya, there's once, and forever.."

"Siapa?"

"My Almighty God.."


Kenapa ALLAH?

Kerana Dia yang ciptakan saya!

Beberapa minggu lepas, saya betul-betul merasai ketidaktenangan apabila hati saya mula melupakanNya. Macam mana ya keadaan saya? Saya mungkin sihat, [ tapi tidak sesehat yang biasa kerana dalaman saya kurang sihat ] tampak ceria seperti biasa. Ziarah bilik-bilik teman sehalaqah dengan saya, iftar bersama, riadhah bersama, qiamulail bersama. Alhamdulillah, saat-saat bersama mereka, cukup menguatkan diri saya.

Namun, pulang sahaja ke bilik, saya tak dapat lagi rasai kenikmatan itu, dan saat itu, saya sendiri sedar, itulah keperluan Tarbiyah Dzatiyah yang saya dengar selama ini.

Tarbiyah ini, dalam kata mudahnya ialah, kita sendiri mentarbiyah dengan diri kita, tanpa suasana soleh yang mendidik, dan tanpa sahabat yang bisa menegur kita, menasihati kita. Bagaimana dengan tarbiyah ini, kita hendak mengekalkan momentum kita pada tahap yang sedia kala, malah pada tahap tertinggi pernah kita capai, dan sentiasa ingin meningkatkan momentum itu, dengan usaha DIRI kita sendiri.

Contoh yang mudah, individu itu, sentiasa tahajud di sekolahnya dahulu kerana memang disistemkan begitu. Sekarang, dah tiada yang pantau, ikutlah kamu nak buat apa. Dan dalam keadaan itu, kita dapat lihat bagaimana individu itu mentarbiyah DIRInya dengan mengekalkan solah tahajud, malah boleh 'extend' beberapa rakaat dan ditambah dengan amalan lain yang selayaknya dilakukan ketika qiyamulail.

Pengalaman saya sendiri, kalau di sekolah dulu, saya tahajudlah juga. Tapi, bukan dengan penghayatan kerana saya disistemkan begitu. Bila tiada penghayatan, jadi bila tertinggal dua tiga kali, tiada apa-apa rasa. Malah tidak malu melihat adik-adik di sekolah bangun lebih awal daripada saya, sujud di atas tikar sejadah, sedangkan saya masih enak sujud di atas katil! [ Astaghfirullah ]

Namun, apa yang berlaku kini, lain dengan suasana di sekolah saya dahulu. Di UIA ini, tiada siapa yang mahu pantaukan, sedangkan solah fardhu pun tiada siapa kisahkan kita tunaikan atau tidak, inikan pula solah tahajud. Dan dalam suasana begini, pada mulanya saya rasakan diri saya cukup kuat, momentum saya cukup kuat. Kerana saya sedar, saya bukan lagi dalam zon yang selesa.

Lantaran itu, saya sentiasa memperkukuhkan hubungan saya dengan ALLAH. Oh, indahnya saat itu. Saya sentiasa ingin mempertingkatkan diri saya. Solah tahajud, solah jemaah tak pernah saya tinggal, puasa, dan sebagainya.

Namun, suatu masa, ALLAH ingin menguji saya. Dan saat saya jauh daripada ALLAH, saya merasai suatu kelainan. Ya, jiwa saya tidak tenang. Berlainan dengan apa yang berlaku di sekolah dahulu. Oleh sebab itu, saya sentiasa cuba mencari jalan keluar daripada ketidaktenangan itu. Alhamdulillah, apa yang boleh saya katakan sekarang, "I'm getting better!"

Cuma, apa yang masih lagi bermain-main di fikiran saya, mengapa ketidaktenangan ini tak sama sekali saya rasai ketika saya jauh dengan ALLAH di sekolah dahulu. Dan sekarang, saya ketemu sama jawapannya. I Ia adalah kerana usaha saya untuk memperkukuhkan hubungan saya dengan ALLAH yang saya lakukan kini, juga kerana saya sedar bahawa saya MESTI lakukannya lantaran tiada siapa yang boleh bantu saya bina kekuatan ini melainkan diri saya sendiri.

Di saat ini, saya barulah sedar tentang kepentingan tarbiyah zatiyah. Bukan sahaja ketika kita hendak meningkatkan diri kita, malah ketika kita sedang jauh daripada ALLAH kerana momentum tarbiyah zatiyah itu sangat kuat sehingga memampukan kita kembali menggapai rahmat ALLAH, dan kembali ke pangkal jalan.

Jadi Aisyah, mantapkan tarbiyah zatiyah mu..

Moga perkongsian saya dalam post ini, banyak membawa manfaat untuk diri saya, dan juga orang lain.

Kerana saya ingin jadi 'ALIMAH MUJAHIDAH!





Maka, doa saya kali ini..

Moga ALLAH kekalkan dan tingkatkan momentum saya yang tertinggi

P/S - Hari ini hari lahir mak saya yang tersayang. Moga ALLAH redha kehidupan mak saya. Esok mak datang KL nak jenguk anak dia seorang ni.

Moga ALLAH sayang saya

Moga ALLAH sayang kalian

Aisyah Ulya
Ketinggian Sahsiah Matlamat Utamanya
Friday 15 July 2011 6:26 pm
KC 343

5 comments:

wardatul mahfuzah said...

Sahabat,, uhibbuki fillah,,, doakan ana jugak,, thanx 4 the sharing

Aisyah Ulya said...

InsyaALLAH sahabatku sayang..

z a z a said...

Insyaallah, mungkin Allah sayangkan awak. sbb tu dia bg dugaan sbb dia nak awak lebih dekat dgn dia. doakan kite juga tau tau tau. saaayaanggg aisyah!

zarreen said...

salaam adek..
smpai gak akk ke blog awk.hehe.
trsntuh,dan trtnduk malu saat mmbce post ini...
ayuh, kt bertarbiyah zatiyah!!
moga Allah redha dgn perkongsian ini =)

Aisyah Ulya said...

To zaza

InsyaALLAH, pray me a lot Zatul ^^ Sayang Zatul juga lillah..


To zareen

Wasalam hehe Kak Zareen, selamat bertamu di blog saya y x sbrpa ni..
Moga ALLAH berikan kita kkuatan ^^